KUANTAN: Jalan Bentong-Gua Musang berhampiran Kilang Lee Rubber di Bentong yang runtuh tahun lepas, dijadual dibuka pada Rabu (5 Okt) selepas kerja pembaikan cerun dan jalan siap dilakukan.

Menteri Kanan Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof menerusi kenyataan di sini hari ini, berkata setakat kini hanya tinggal kerja membuat garisan jalan dan kerja pembersihan tapak di laluan berkenaan.

"Kerja pembaikan cerun dan jalan itu telah dimulakan pada 20 Jan lepas selepas berlaku runtuhan pada November 2021. Berlaku sedikit kelewatan disebabkan runtuhan tanah akibat hujan lebat semasa kerja pembaikan berjalan iaitu pada 18 Mac 2022," katanya.

Sehubungan itu, Fadillah menyifatkan perkongsian Ahli Parlimen Bentong Wong Tack di akaun Facebooknya yang menggambarkan diri sebagai 'hero' yang berulang kali mengetengahkan isu jalan tersebut untuk tindakan pihak berkuasa, adalah bermotifkan politik dan cuba mendapatkan 'political mileage' (manfaat politik).

Ini kerana, tindakan membaik pulih cerun dan jalan berkenan telah bermula sejak awal tahun ini, katanya.

Fadillah juga berterima kasih kepada kerajaan Pahang yang memberi sokongan padu dalam memastikan kelancaran projek infra rakyat serta Jabatan Kerja Raya (JKR) negeri serta daerah yang komited menyiapkan kerja untuk kesejahteraan rakyat.

-- BERNAMA