KUALA LUMPUR:Mengawal penularan COVID-19 adalah tugas yang paling mendesak bagi masyarakat antarabangsa ketika ini.

Itu peringatan Presiden China, Xi Jinping yang meminta kerjasama antarabangsa yang lebih besar dalam menyeimbangkan kesan COVID-19 dengan pembangunan ekonomi.

"Dibimbing oleh sains, akal dan semangat kemanusiaan, dunia telah mencapai kemajuan awal dalam memerangi COVID-19.

"Sangat penting untuk meningkatkan kerjasama dalam R&D (penyelidikan dan pembangunan), pengeluaran dan pengedaran vaksin serta menjadikannya boleh diakses dan terjangkau oleh semua negara.

"Pada masa ini, China telah memberikan bantuan kepada lebih dari 150 negara dan 13 organisasi antarabangsa, menghantar 36 pasukan pakar perubatan ke negara-negara yang memerlukan, dan terus menyokong dan terlibat secara aktif dalam kerjasama antarabangsa mengenai vaksin COVID-19.

"China akan terus berkongsi pengalamannya dengan negara-negara lain, melakukan yang terbaik untuk membantu negara-negara yang kurang bersedia, dan berusaha untuk mendapatkan akses vaksin di negara-negara membangun.

"Kami berharap usaha ini dapat menyumbang kepada kemenangan awal terhadap COVID-19 di seluruh dunia," katanya dalam ucapan pada Forum Ekonomi Dunia yang berlangsung secara maya, bermula Isnin.

Xi juga menyeru masyarakat antarabangsa untuk meninggalkan prasangka ideologi, sebaliknya saling bekerjasama untuk situasi menang-menang.

"Pendekatan yang tepat adalah bertindak berdasarkan visi masyarakat dengan mengambil kira masa depan bersama.

"Kita harus menjunjung tinggi nilai-nilai kemanusiaan yang sama, seperti keamanan, pembangunan, keadilan, keadilan, demokrasi dan kebebasan, melampaui prasangka ideologi, menjadikan mekanisme, prinsip dan dasar kerjasama kita seluas mungkin serta inklusif, dan bersama-sama menjaga keamanan dan kestabilan dunia," katanya lagi.