Menteri Pendidikan Maszlee Malik mengatur satu pertemuan antara Majlis Penasihat Akademik Kebangsaan, Jabatan Dasar Pendidikan dan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam usaha membaik pulih sistem pendidikan negara.

Beliau berkata, mesyuarat itu diatur olehnya sendiri namun tidak mendedahkan tarikhnya.

"Saya perlu dapatkan Majlis Penasihat Kebangsaan yang kita lantik dua bulan lepas. Kita harap dapat gambaran yang jelas.

"Kita juga perlu dapatkan Jawatan Kajian Dasar Pendidikan. Saya telah aturkan pertemuan tersebut dengan Tun (Mahathir)," katanya di lobi Parlimen hari ini.

Maszlee juga mengakui Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad telah memintanya untuk meneruskan perjuangan dalam memulihkan sistem pendidikan.

"Beliau meminta saya meneruskan perjuangannya.. itu pertemuan kita minggu lepas. Tun (Mahathir) cakap, 'tolong teruskan perjuangan saya untuk ubah mengubah minda rakyat Malaysia.. jadikan mereka lebih rajin bekerja dan mempunyai nilai murni seperti rakyat Jepun'," ujar Maszlee.

Tambah beliau, Dr Mahathir berkata, sistem pendidikan perlukan rombakan kerana pelajar sekarang tidak belajar apa yang sepatutnya mereka pelajari.

Beliau berkata demikian pada satu majlis minum petang dengan rakyat Malaysia di Singapura.