Royal Malaysian Air Force (RMAF) chief General Tan Sri Rodzali Daud has denied a report that he confirmed the RMAF base in Butterworth had detected the location signal of the missing MH370 flight in the vicinity of Pulau Perak in the Straits of Malacca at 2.40am on Saturday before all signals from the plane disappeared without a trace.
He said the report in the Malay-language daily Berita Harian on Tuesday which quoted him was incorrect.
“I wish to state that I did not make such statements. I request this misreporting be amended and corrected to prevent further misinterpretations of what is clearly an inaccurate and incorrect report,” he said in a statement issued late Tuesday night.
Berita Harian reported that Rodzali had confirmed that the RMAF Butterworth airbase detected the location signal of the airliner as indicating that it turned back from its original heading to the direction of Kota Bharu, Kelantan and was believed to have passed through the airspace of the East Coast and Northern Peninsular of Malaysia.
According to Rodzali he had been asked by a Berita Harian reporter if such an incident occurred as detailed in their story, however he did not give any answer to the question.
“What I said to the reporter was to refer to the statement which I have already made on March 9, 2014 during the press conference with the Armed Forces Chief at the Sama-Sama Hotel, Kuala Lumpur International Airport,” he said.
At the press conference, Rodzali said:
“The RMAF has not ruled out the possibility of an air turn back on a reciprocal heading before the aircraft vanished from the radar and this resulted in the Search and Rescue Operations being widened to the vicinity of the waters off Penang.”
Meanwhile news agency Reuters, quoting a senior Malaysian armed forces officer who has been briefed on investigations reported, “the aircraft had changed its course after passing Kota Bharu. It then descended to a lower altitude and flew over the Straits of Malacca”.
The Straits of Malacca is the one of the world’s busiest shipping channels between the East and the West.
The media report on Tuesday indicated to one thing: there are some inconsistencies from the first Malaysia Airlines statement a few hours after its Boeing 777-200 disappeared from the radar screens.
In its statement on March 8, flight MH370 was said to have been last detected in the South China Sea close to the shores of Vietnam.
Initially the plane was reported missing at 2.40am which was later corrected to 1.30am, just short of an hour after departing from KLIA at 12.14am. It was scheduled to arrive in Beijing at 6.30am.
Residents along the plane’s route had also claimed to have seen a low-flying aircraft at the time of its disappearance.
Search and rescue operations which had been mobilised since early Saturday morning have failed to find any sign of the plane in the South China Sea.
The operations to find the missing plane involve armed forces and authorities from Australia, China, Thailand, Indonesia, Singapore, Vietnam, the Philippines and the United States, apart from Malaysia.
The discovery of new leads including oil slicks and debris was later dismissed as having any connection to the missing MH370.
Authorities then doubled the search radius to 100 nautical miles (185 kilometres) around the point where MH370 disappeared from radar.
Astro Awani
Wed Mar 12 2014


Berita tempatan pilihan sepanjang hari ini
Berikut adalah berita yang paling menjadi tumpuan sepanjang Sabtu, 4 November 2023.
Kerjasama tiga negara lindungi Laut China Selatan
Jepun akan bekerjasama dengan Filipina dan Amerika Syarikat bagi menjaga perairan Laut China Selatan.
Kualiti udara di New Delhi pada kategori teruk
New Delhi berdepan jerebu teruk pada Sabtu dengan indeks kualiti udara berada pada kategori teruk.
Turki panggil balik duta di Tel Aviv
Tindakan itu dibuat antaranya kerana Israel menolak untuk melakukan gencatan senjata.
#IsraelCuak
#IsraelCuak
Erdogan putus hubungan dengan Benjamin Netanyahu
Presiden Turkiye, Recep Tayyip Erdogan pada Sabtu mengesahkan hubungan dengan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu putus akibat tindakan Israel di Gaza.
#IsraelCuak
#IsraelCuak
Negara Arab desak Blinken adakan gencatan senjata di Gaza
AS sebelum ini juga menolak gesaan antarabangsa untuk melaksanakan gencatan senjata.
#IsraelCuak
#IsraelCuak

Persatuan Ulama Malaysia saran kerajaan gesa negara Arab tolak normalisasi dengan Israel
PUM mengutuk sekeras-kerasnya tindakan tidak berperikemanusiaan Israel yang sentiasa melanggar undang-undang antarabangsa.
Hezbollah serang 19 pos tentera Israel
Kumpulan Hezbollah pada Sabtu mengeluarkan video yang dikatakan menunjukkan serangannya ke atas pos Israel di sepanjang sempadan dengan Lubnan.
#IsraelCuak
#IsraelCuak
Wujudkan Tabung Kasih Rahmah di masjid, bantu kariah memerlukan
Kerajaan cadangkan masjid di seluruh negara wujudkan tabung khas dikenali sebagai Tabung Kasih Rahmah sebagai usaha membantu golongan memerlukan, khususnya dalam kalangan ahli kariah serta golongan asnaf yang dalam kecemasan.
Kenya, China sedia perkukuh kerjasama
Kenya dan China sedia memperkukuhkan hubungan kerjasama dalam sektor pembangunan hijau.

"Saya rasa seolah-olah ada konspirasi..." - Muhyiddin
Jelas Muhyiddin lagi, berdasarkan prestasi PN, kerajaan yang dipimpinnya itu tidak gagal.

Media Prima umum laksana penempatan keluar, kakitangan dijamin pampasan yang adil
Media Prima bakal laksana proses penempatan keluar kepada pekerja-pekerja yang terlibat pada suku pertama 2020

Akhbar di Malaysia masih ada masa depan - bekas pensyarah
Industri media cetak di negara ini masih mempunyai masa hadapan meskipun ketika ini berhadapan dengan keadaan suram dari segi jualan dan pengiklanan

Wartawan Saodah Ismail bukukan kisah Allahyarham Sudirman
Buku yang pada masa ini mengggunakan tajuk sementara Sudirman Yang Ku Kenali, kata Saodah, dijangka dipasarkan menjelang bulan depan.

'Ini penganiayaan besar, saya tak tahu angkara siapa' - Izreen Azminda komen IG palsu
Pelakon Izreen Azminda, 33, meluahkan rasa kesal apabila ada pihak yang cuba mengeruhkan lagi keadaan dengan mewujudkan akaun Instagram (IG) palsu menggunakan namanya.

Suami Ziana Zain, Armin Zaharin bebas dengan jaminan
Suami Ziana Zain, Armin Zaharin Ahmad Zambri, dilepas selepas dijamin oleh adiknya, hari ini.

Henti langgan Utusan, Berita Harian, cubaan tutup kelemahan pentadbiran Selangor
Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman berkata perkara itu tidak sepatutnya berlaku memandangkan media merupakan medium yang berfungsi dalam memberi pengetahuan kepada masyarakat.

Tragedi Jumaat pertama Ramadan, mahasiswa UPNM maut tumpuan muka depan akhbar
Dua kisah menyayat hati namun berbeza latar jadi pilihan akhbar tempatan sebagai tajuk utama.

Pengakuan bertulis Justo tunjuk usaha terperinci guling kerajaan - Ahmad Zahid
Kata Ahmad Zahid Polis Diraja Malaysia (PDRM) boleh membuka kertas siasatan terhadap individu yang dinamakan oleh Justo dalam pengakuan bertulisnya.

Isu 1MDB perlu dijelaskan dengan bahasa mudah difahami - Ahmad Zahid
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berpendapat isu 1MDB tersebar ketika ini perlu dijelaskan dengan bahasa mudah.