JAKARTA: Musim panas dan kemarau di banyak tempat di rantau ini membawa kepada khabar yang kurang baik.

Beberapa daerah di wilayah Riau telah mengeluarkan amaran mengenai kebakaran hutan dan tanah pertanian, susulan beberapa titik panas dikenal pasti sejak awal tahun ini.

Dalam satu kenyataan, Timbalan Gabenor Riau, Edy Natar Nasution, pada Khamis lalu memberitahu amaran telah dikeluarkan di Bengkalis, Siak, Pelalawan, Rokan Hilir dan  Pulau Merati serta bandar Dumai.

Semua kawasan tersebut adalah di pesisiran pantai timur wilayah berkenaan yang bersempadan dengan Selat Melaka.

“Pemerintah di Riau telah mengeluarkan amaran untuk mengoptimumkan usaha pencegahan kebakaran.

“Saya berharap akan ada usahasama untuk menanganinya, termasuk penduduk tempatan turut memainkan peranan agar tidak membersihkan ladang menggunakan amalan ‘tebas dan bakar’. Sekali tanah gambut ini terbakar, usaha memadamkannya sangat sukar dan memerlukan kos tinggi,” ujar Edy seperti yang dilaporkan dalam media tempatan.



Status amaran itu berkuat kuasa sehingga 21 Oktober nanti.

Pengumuman itu menyusuli arahan Presiden Joko Widodo atau Jokowi sebelum ini yang meminta pihak berkuasa tempatan bersedia berdepan dengan kebakaran hutan, berikutan beberapa titik panas yang telah dikesan di Sumatera.

Jokowi juga mengingatkan supaya wilayah Kalimantan dan Sulawesi turut berjaga-jaga, kerana berkemungkinan berdepan masalah yang sama antara bulan Mei hingga Julai, dan memuncak sekitar Ogos ke September.

Agensi Meteorologi, Klimatologi dan Geofizik Indonesia (BMKG) pada Isnin lalu berkata, walaupun musim hujan sedang terjadi di banyak tempat di negara itu, beberapa bahagian di Sumatera sedang mengalami kemarau bulan ini.

Sementara itu, Agensi Pengirisan Bencana (BPBD) Riau dalam satu kenyataan memberitahu sejak awal tahun ini, 248 hektar tanah dan hutan di wilayah itu dilanda kebakaran.