KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Pengurusan Bencana Daerah Labuan meningkatkan 300 peratus pemberian vaksin kepada penduduk pulau itu dengan 3,000 dos sehari mulai minggu ini.

Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa berkata, peningkatan pemberian vaksin itu diputuskan dengan persetujuan Badan Bertindak Imunisasi COVID-19 (CITF) selain penghantaran bekalan serta merta 35,100 vaksin ke Labuan minggu ini.

Malah, kapasiti bekalan vaksin itu akan ditambah dari semasa ke semasa mengikut kepada keperluan.

"Saya ingin memberi jaminan, Wilayah Persekutuan Labuan tidak dipinggirkan sebaliknya kementerian saya dan kerajaan bersungguh-sungguh mahu menyelamatkan dari krisis pandemik COVID-19.

"Sebab itu kita tingkatkan proses pemberian vaksin dan kita laksanakan sekatan pergerakan bersasar di lapan lokaliti. Dua perkara ini perlu dilakukan serentak untuk kita bersihkan Labuan daripada bahaya COVID-19," katanya dalam sidang media menerusi Faebook.

Annuar yang juga Pengerusi Jawatan Kerja Keselamatan Wilayah Persekutuan berkata, dengan peningkatan 3,000 dos sehari kepada penduduk Labuan, beliau optimis pulau itu akan menjadi Wilayah Persekutuan pertama di negara ini mencapai imuniti kelompok menjelang bulan Julai.

Selain itu, katanya, pihak kementerian akan menghantar 120 tan bahan makanan seperti beras, minyak masak, tepung dan gula dengan kerjasama Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) ke Labuan.