GEORGE TOWN: Seorang pengarah jabatan kejuruteraan pihak berkuasa tempatan dan seorang kontraktor lelaki direman lima hari, bagi membantu siasatan penyalahgunaan kuasa melibatkan nilai kira-kira RM200,000, dua tahun lalu.

Perintah reman bermula hari ini sehingga 14 Ogos itu dikeluarkan Penolong Kanan Pendaftar Nur Fardrina Zulkhairi, selepas membenarkan permohonan daripada Pegawai Permohonan Reman Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), di Mahkamah Majistret di sini hari ini.

Kedua-dua tertuduh berumur 41 dan 48 tahun itu ditahan semalam, ketika hadir di ibu pejabat SPRM Pulau Pinang untuk memberi keterangan, berhubung siasatan terhadap dakwaan salah guna kuasa dengan mencadangkan syarikat milik bapa pengarah itu kepada Lembaga Perolehan Negeri Kedah, bagi menjalankan kerja-kerja menurap dan menyelenggara jalan di sebuah daerah di negeri itu yang berjumlah RM200,000.

Mereka disiasat mengikut Seksyen 23 Akta SPRM 2009 yang membawa hukuman maksimum penjara 20 tahun dan denda lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 mengikut mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Kedua-dua suspek yang diwakili peguam Parmjit Singh, tiba di Kompleks Mahkamah George Town kira-kira 10 pagi, dengan berpakaian lokap SPRM dan bergari serta diiringi beberapa pegawai SPRM.

-- BERNAMA