KOTA BHARU: Seorang pengurus sebuah kafe di sini buntu selepas dikenakan notis kompaun RM50,000 atas kesalahan gagal mengawal dan memastikan pelanggannya mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan dalam mengekang penularan COVID-19, pada 21 April lepas.

Ammar Aiman Mat Yusof, 23, buntu dengan nasib yang menimpanya memandangkan notis itu dikeluarkan atas namanya.

"Saya dikenakan kompaun RM50,000 kerana gagal memastikan pelanggan mengimbas kehadiran menerusi aplikasi MySejahtera serta menjamu selera di kedai," katanya ketika ditemui pemberita, di sini hari ini.

Beliau berkata semasa kejadian dua pelanggan sedang duduk di kerusi di dalam kedai sambil minum air sementara menunggu pesanan makanan mereka siap.

Sementara itu, pemilik kafe berkenaan cawangan Kelantan Nazif Abdul Aziz, 26, berkata pihaknya telah membuat rayuan kepada Kementerian Kesihatan (KKM) agar meneliti semula isu kompaun berkenaan.

Terdahulu, tular di media sosial sebuah rakaman CCTV berdurasi lebih satu minit yang memaparkan beberapa pegawai dan anggota polis mengeluarkan notis kompaun kepada pelanggan yang sedang duduk di premis Nasken Coffee itu.

-- BERNAMA