Gara-gara memberi terpedaya dengan iklan murah di sebuah laman web jual beli terkemuka, seorang penjawat awam di Rompin terpaksa menanggung kerugian RM5,000 selepas ditipu dalam urusan jual beli mini traktor.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial negeri, Superintendan Mohd Wazir Mohd Yusof berkata, kejadian bermula pada Selasa lalu apabila mangsa lelaki berusia 40 tahun melihat iklan menjual mini traktor di laman web berkenaan berjenama Iseki pada harga RM6,500.

Katanya, mangsa menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) bertanyakan sama ada traktor berkenaan sudah dijual ataupun belum kepada nombor yang diletakkan di iklan berkenaan.

"Mangsa kemudian berurusan dengan seorang lelaki yang memberitahu traktor berkenaan masih belum dijual lagi dan ditawarkan pada harga RM5,000.

"Mangsa bersetuju dengan harga itu sebelum diminta untuk memasukkan wang sebanyak RM5,000 ke dalam satu akaun yang diberikan," katanya dalam satu kenyataan media di sini pada Khamis.

Beliau berkata, selepas membuat bayaran berkenaan, mangsa pergi ke satu alamat yang diberikan oleh suspek iaitu di Tangkak, Johor dengan menaiki lori untuk mengambil mini traktor berkenaan pada keesokan hari.

"Namun sampai di kawasan berkenaan, penduduk di kampung itu memberitahu alamat yang diberikan suspek tidak wujud. Mangsa cuba menghubungi suspek namun gagal.

"Dia kemudian membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Rompin, pada Rabu dan kes ini disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun dan sebat serta boleh dikenakan denda jika sabit kesalahan," katanya.