Persatuan Kebudayaan Kadazandusun Sabah (KDCA) pada Jumaat sebulat suara, memutuskan untuk membatalkan Pesta Kaamatan, perayaan tahunan etnik Kadazandusun di Sabah yang akan berlangsung 31 Mei ini, berikutan penularan COVID-19.

Setiausaha Agung KDCA, Suman Yasambun dalam satu kenyataan hari ini berkata, pembatalan pesta itu adalah keputusan yang sukar untuk dibuat, kerana semua anggota KDCA dan jawatankuasa masing-masing dari semua daerah, telah bersedia untuk mengadakan sambutan tahunan yang ditunggu-tunggu itu.

"Pesta Kaamatan untuk Kadazandusun adalah masanya untuk mensyukuri hasil tuaian yang melimpah-ruah, masa untuk berkumpul bersama, menjamu selera, mengeratkan hubungan antara kaum dan bersama-sama berkongsi makanan tradisional seperti, 'hinompot (beras yang dimasak dan dibungkus dengan daun), 'hinava' (hidangan yang dihasilkan daripada ikan, perahan limau nipis, cili padi, bawang merah, bawang putih dan halia) serta 'nomsom bambangan' (jeruk mangga) dan minuman tradisional wain beras.

"Malangnya, ancaman COVID-19 menghalang semua ini, dan kami merasakan ketiadaan Pesta Kaamatan pada tahun ini bukan sahaja dirasai oleh masyarakat Kadazandusun, tetapi juga oleh rakyat Malaysia pada umumnya," katanya.

Kaamatan adalah perayaan etnik Kadazandusun dan Murut untuk mensyukuri hasil padi selain mengukuhkan ikatan kekeluargaan dan persahabatan menerusi sambutan besar-besaran bermula di peringkat kampung, daerah dan negeri.

-- BERNAMA