PAS akan mengumumkan sama ada bertanding atau tidak pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Kandis selepas mengadakan perbincangan dengan UMNO selewat-lewatnya esok.

Menurut Setiausaha Agung Datuk Takiyuddin Hassan, pertemuan dengan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi masih belum diputuskan lagi namun ia akan berlaku sama ada hari ini atau esok.

“Apa yang boleh saya kongsikan adalah kami akan berjumpa sebelum esok. Kami akan berjumpa sebagai parti pembangkang dengan parti pembangkang yang lain.

“Buat masa ini kami sedang bersiap sedia untuk menghadapi hari pertama persidangan esok, jadi belum diputuskan bila akan berjumpa dengan UMNO,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI, di sini pada Ahad.

Tambahnya, apa saja boleh berlaku seperti kemungkinan meletakkan calon bertanding pada PRK Sungai Kandis berdasarkan keputusan pada pertemuan itu.

Terdahulu, Zahid Hamidi berkata, UMNO bersama parti komponen dalam Barisan Nasional (BN) akan melakukan perbincangan bersama Pas untuk meletakkan hanya seorang calon mewakili pihak pembangkang pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Kandis, Selangor pada 4 Ogos ini.

BACA: PRK Sungai Kandis: Pas, UMNO bincang strategi letak hanya satu calon pembangkang

Perbincangan itu dibuat sebagai salah satu strategi oleh pihak pembangkang untuk memastikan pertandingan satu lawan satu pada PRK itu, sekali gus meningkat peluang calon terpilih untuk menang.

PRK DUN Sungai Kandis diadakan berikutan kematian penyandangnya, Mat Shuhaimi Shafiei 2 Julai lalu akibat kanser limfoma.