GUA MUSANG: Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) di kawasan pendalaman Gua Musang, Kelantan membabitkan masyarakat Orang Asli mencapai sasaran.

Menurut Pengarah Kesihatan Kelantan, Datuk Dr Zaini Hussin, sepanjang empat hari Outreach Vaksinasi di penempatan Orang Asli, sejumlah lebih 800 Orang Asli telah berjaya disuntik.

"Disebabkan kawasan pendalaman sukar untuk kami menggunakan jalan darat, jadi kami menggunakan khidmat Unit Udara Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) bagi memastikan masyarakat Orang Asli tidak terpinggir daripada menerima suntikan vaksin COVID-19.

"Hasil usaha yang kami lakukan ini dan dengan kerjasama Unit Udara (JBPM) dan Jabatan Kemajuan Hal Ehwal Orang Asli (Jakoa), seramai 800 masyarakat Orang Asli di kawasan pedalaman Gua Musang telah berjaya disuntik dalam masa dua ke tiga hari lepas," katanya.

Beliau juga memaklumkan program vaksinasi bagi masyarakat Orang Asli akan terus dilaksana bagi memastikan tiada individu di situ yang tidak divaksinasi.

Lebih 30 petugas kesihatan dan doktor terbabit dalam program ini yang dihantar ke kampung Orang Asli menggunakan tiga helikopter JBPM.

Menyentuh mengenai jumlah pemberian vaksin untuk rakyat Kelantan, Dr Zaini menjelaskan sehingga kini ia telah mencapai kadar 75 peratus imunisasi di mana lebih 932,000 rakyat Kelantan berusia 18 tahun ke atas sudah menerima suntikan dos pertama.

Tambahnya, individu yang lengkap vaksinasi pula sehingga kini telah mencapai kadar 35 peratus, atau 671,000 rakyat Kelantan.

Jelas beliau, Kelantan dijangka mencapai 80 peratus imunisasi kelompok menjelang akhir bulan ini atau pada awal Oktober nanti.