KUALA LUMPUR: Bilangan jumlah kemasukan pelancong ke Pulau Langkawi telah mencatatkan peningkatan sejak pembukaan semula sempadan pada April 2022, apabila merekodkan sebanyak 200,000 pengunjung sebulan.

Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA), Nasaruddin Abdul Muttalib berkata, jumlah itu menandakan ia berada di landasan yang betul untuk mencapai sasaran sebanyak 2.5 juta kemasukan pelancong ke pulau tersebut menjelang akhir tahun 2022.

Beliau berkata, ia juga adalah peningkatan yang besar daripada unjuran awal yang dibuat LADA, dengan bilangan pengembara tertinggi direkodkan semasa cuti sekolah dan hujung minggu sebanyak 172,623 pelancong.

"Berkenaan dengan berita terkini yang menekankan bahawa industri pelancongan di Langkawi masih lagi bergelut dan menyaksikan penurunan ketibaan pelancong, saya ingin berkongsi bahawa bilangan pelancong masuk di Pulau Langkawi telah semakin meningkat sejak pembukaan semula sempadan pada April 2022," katanya dalam satu kenyataan semalam.

Dalam pada itu, Pengurus Besar Dash Resort, Effendi Ramley pula berkata, kadar penghunian di hotel mereka adalah pada tahap tertinggi dan telah menyaksikannya sejak pelaksanaan inisiatif Langkawi International Travel Bubble oleh kerajaan.

"Secara purata, kadar penghunian kami adalah pada 76% dan kami amat bersyukur melihat pertumbuhan ini. Sejak itu kebanyakan masyarakat tempatan amat bergantung kepada industri pelancongan untuk terus hidup.

"Ini angka yang menjanjikan adalah bukti bahawa pulau itu semakin pulih dan kami tidak sabar untuk menyambut lebih ramai pelancong dalam masa terdekat," katanya.

Menurut Nasaruddin, segelintir netizen telah menimbulkan kebimbangan bahawa kos untuk melancong ke Langkawi adalah mahal, bagaimanapun Langkawi menawarkan lebih daripada sekadar makanan dan hiburan.

Katanya, keindahan pemandangan dan hamparan pantai yang luas menawarkan pelbagai pengalaman yang menarik kepada semua jenis pengembara termasuk pengembara bajet, keluarga kecil atau besar, pasangan berbulan madu, pencinta alam dan penggemar aktiviti lasak.

"Tidak dinafikan banyak pengalaman yang Langkawi tawarkan dengan 99 pulau ajaib di bawah matahari, tanpa kos, dan beberapa pengalaman tidak ternilai, daripada memerhati burung hingga melihat beberapa burung eksotik, mendaki ke puncak Gunung Raya atau Gunung Machinchang dan bersantai di pasir yang meriah lagi indah di pantai Pantai Chenang dan Pantai Tengah.

"Kami mengakui bahawa ramai pelancong tempatan pergi ke Langkawi dengan menaiki feri dan wabak COVID-19 telah menjejaskan kerja-kerja pengorekan yang seterusnya menjejaskan ketersediaan feri perkhidmatan ke dan dari pulau itu.

"Untuk ini, LADA telah bekerjasama dengan pihak yang berkaitan dan pihak berkuasa, terutamanya dengan pengendali dan Jabatan Laut Malaysia untuk mempercepatkan proses membersihkan laluan bagi lebih banyak feri melalui laluan itu," katanya. - DagangNews.com