Satu rakaman audio dipercayai mirip suara Datin Seri Rosmah Mansor kedengaran sangat tinggi dan beliau seakan menjerit kepada suaminya, Datuk Seri Najib Tun Razak didedahkan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam sidang akhbar di Putrajaya hari ini.

Menerusi rakaman perbualan berkenaan yang kedengaran 'tegang' itu juga, suara mirip Rosmah itu dipercayai dengan tegas meminta suaminya 'melakukan sesuatu' merujuk kepada kemelut skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Menurut Ketua Pesuruhjaya SPRM, Latheefa Koya, ia adalah antara sedutan daripada sebahagian sembilan set klip audio berdurasi kira-kira 45 minit itu dipercayai berlangsung antara Januari dan Julai 2016.

"Saya tidak suka dengan apa yang berlaku. Sayang, awak Perdana Menteri, awak patut lakukan sesuatu, bukan orang lain, OK?" kata Rosmah dipercayai kedengaran berkata demikian kepada Najib.

(“I don’t like this. Darling, you are the prime minister, you should take in charge, not anybody else, OK?")

Dan suara mirip Najib dipercayai membalas soalan isterinya dengan berkata: "Ya, saya faham."

(“Yup, I understand”.)

Rosmah meneruskan perbualan dengan menyebut: "Awak dikelilingi oleh orang-orang bodoh."

(“You’ve got fools around you.”)

Perbualan yang dipercayai berlangsung antara Najib dan Rosmah itu berkaitan dengan pelantikan bekas Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Dzulkifli Ahmad.