KUALA LUMPUR: Mesyuarat Khas Parlimen akan bermula pada pukul 10 pagi sehingga 5.30 petang, kata Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Azhar Azizan Harun.

Jelasnya, persidangan akan berehat sebentar pada pukul 1 petang sebelum disambung semula pada pukul 2.30 sehingga tamat waktu.

Bagaimanapun, masa itu tidak mustahil dilanjutkan sejam lagi jika masih ada Ahli Parlimen yang belum selesai berbahas.

"Persidangan (mesyuarat) khas ini, kuasa masa terletak kepada saya, jadi saya sudah tetapkan bahawa kita akan bersidang 10 pagi sampai 1 petang, kemudian rehat, 2.30 petang sampai 5.30 petang tetapi kalau ada senarai pembahas panjang, saya akan panjangkan sehingga 6.30.

"Kita lihatlah bagaimana perjalanannya, perbahasan. Saya akan buat keputusan," katanya semasa sidang media secara maya sempena Mesyuarat Dewan Khas Parlimen.

BACA: Sidang Parlimen secara hibrid dijangka akhir Ogos, awal September - Yang di-Pertua Dewan

BACA: 
Sidang Khas Parlimen: Wujudkan piawai persidangan hibrid - Pakar Perlembagaan

Jelasnya, sidang-sidang lain ditetapkan di bawah Peraturan Mesyuarat yang bermula pada pukul 10 pagi sampai pukul 1 petang dan waktu rehat pukul 1 petang sampai 2.30 petang sebelum disambung semula sehingga 5.30 petang.

Dalam pada itu jelasnya, kemudahan persidangan hibrid yang pernah dicadangkannya sebelum ini semata-mata demi kesihatan Ahli Parlimen sendiri.

Katanya, ia bukan berniat melewatkan persidangan malah mahu mengelakkan risiko jangkitan COVID-19 di Parlimen.

"Secara hibrid tidak boleh dibuat sekarang sebab peraturan belum dipinda, jadi kalau terjadi kita terpaksa meminta nasihat Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengenai perkara tersebut.

"Maka mengikut nasihat KKM yang lepas, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah pernah memberitahu saya, jika terjadi, pihaknya akan melihat berapa orang yang kena (jangkit), mereka akan jejak pergerakan Ahli Parlimen itu, dia akan tengok berapa tempat sudah dia pergi dan akan tutup tempat itu untuk disanitasi," ujarnya.

Azhar dan Yang di-Pertua Dewan Negara, Tan Sri Rais sebelum ini pernah mengeluarkaan kenyataan bersama yang menjangkakan persidangan secara hibrid boleh diadakan sekitar akhir Ogos ini ataupun selewat-lewatnya minggu pertama September 2021.