KUALA LUMPUR:Penguatkuasaan prosedur operasi standard (SOP) di tempat kerja perlu lebih tegas dalam usaha mengekang jangkitan COVID-19 melibatkan kluster-kluster tersebut.

Pakar Pengurusan Risiko Kesihatan Persekitaran dan Pekerjaan, Universiti Malaysia Sabah (UMS), Prof Madya Ts Dr Shamsul Bahari Shamsudin berpendapat, segelintir masyarakat Malaysia ketika ini hanya akan mematuhi SOP apabila terdapat penguatkuasaan dilakukan.

"Isu di sini adalah sikap, sama ada sikap pekerja, majikan dan masyarakat itu sendiri.

"Saya bagi contoh seperti pemakaian tali pinggang keledar di dalam kenderaan. Kadangkala orang pakai tali pinggang keledar kerana ada penguatkuasa atau polis, baru pakai tali pinggang keledar.

"Namun, ada juga yang telah sedar bahawa pemakaian tali pinggang keledar adalah untuk menyelamatkan nyawa dan sebagainya. Jadi mereka memakai tali pinggang keledar tanpa ada polis dan sebagainya," katanya ketika dihubungi Astro AWANI hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas jangkitan COVID-19 yang tinggi di tempat kerja selain isu berkaitan pematuhan SOP oleh majikan dan pekerja.

Mengulas lanjut, Shamsul berkata SOP di tempat kerja meliputi penjarakan fizikal, mengehadkan jumlah pekerja yang hadir ke tempat kerja dan sebagainya, dilihat memadai.

Bagaimanapun, beliau mempersoal berkenaan penguatkuasaan dan pematuhan SOP yang ditetapkan selain sikap tidak acuh rakyat Malaysia.

"Ini adalah salah satu garis panduan dan SOP yang telah dibangunkan untuk menjaga kesihatan.

"Persoalannya, adakah mereka yang terlibat iaitu pekerja, majikan dan masyrakat, memahami ini (SOP) adalah untuk kesihatan mereka, atau hanya melaksanakan SOP apabila ada penguatkuasaan.

"Kalau hanya melaksanakan SOP apabila ada penguatkuasaan, ini yang banyak mengundang kepada peningkatan kes COVID-19," ujarnya.

Justeru beliau berpandangan, sekiranya sikap rakyat Malaysia terhadap pematuhan SOP COVID019 tidak diubah, ia akan terus memberi impak negatif terhadap kehidupan harian.