IPOH: Rakyat berharap agar Rancangan Malaysia ke-12 (RMK-12) yang bakal dibentang hujung bulan ini dapat menambah baik dan memulihkan kembali beberapa sektor yang terkesan akibat COVID-19.

Mereka yang ditemui di sini, menzahirkan harapan agar sektor seperti komunikasi, pelancongan, kesihatan dan pendidikan dapat diberikan keutamaan dalam tempoh lima tahun akan datang.

Selain itu mereka juga meminta supaya kerajaan dapat menambah baik pelbagai infrastruktur khususnya di kawasan luar bandar.

Ahli perniagaan, Nizam Baharudin, berkata: "Pada masa ini kita boleh menilai sendiri penggunaan jalur lebar itu amat mustahak, bukan hanya golongan dewasa tetapi juga kanak-kanak yang perlu belajar dari rumah disebabkan COVID-19.

BACA SEMUA BERHUBUNG RMK-12 DI SINI

"Sebagai rakyat Malaysia, saya ingin melihat dalam jangka masa lima tahun ini Malaysia telah meningkat dalam aspek jalur lebar di mana di setiap pelusuk negara termasuk kampung mempunyai liputan Internet yang baik.

"Tiada lagi masalah ataupun rungutan di mana kawasan-kawasan pedalaman mengenai penduduk kampung masih ketinggalan dalam dunia digital," katanya.

Pekerja swasta, Nur Fazreen Mohd Saifuddin Zuhri, berkata: "Saya berharap kerajaan boleh mendapatkan peralatan-peralatan perubatan baharu menggunakan teknologi lebih canggih untuk merawat pesakit-pesakit pada masa akan datang.

"Sekarang ini, pada waktu pandemik ini, kita mempunyai masalah kekurangan katil untuk pesakit, masalah kekurangan mesin... jadi saya berharap dalam tempoh lima tahun akan datang ini, kerajaan fokus kepada kapasiti sistem kesihatan sebagai persediaan menghadapi apa juga keadaan," katanya.

Pegawai pemasaran, Nabilah Ismail, berkata: "Sektor pelancongan dalam negara perlu diberi perhatian. Kita ada banyak tempat-tempat yang menarik terutama di Perak ini sendiri, banyak tempat yang boleh diteroka.

"Saya berharap dalam tempoh lima tahun ini, sektor pelancongan kembali pulih dan lebih banyak destinasi dalam negara menjadi popular dan berkembang," katanya.

Pensyarah, Dr S. Shanmuga Velu, berkata: "Saya berharap pendidikan di Malaysia menuju ke taraf dunia dengan pembekalan infrastruktur yang lebih baik dari segi pusat-pusat pembelajaran yang lebih kondusif.

"Kita tidak boleh membiarkan pelajar-pelajar khususnya di kawasan luar bandar tertinggal dan terasing dari arus pembangunan khususnya dalam bidang pendidikan ini," katanya.