KUALA LUMPUR:Vaksinasi adalah hak yang wajar diperoleh setiap manusia tanpa mengira asal usul bangsa atau agama.

Atas dasar itu, Menteri Luar, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, akses sama rata untuk mendapatkan vaksin pada harga berpatutan perlu dititikberatkan.

“Dunia kini menunggu dengan penuh sabar perkembangan vaksin yang selamat dan berkesan untuk mencegah COVID-19, dan beberapa negara juga telah memulakan rancangan mengeluarkan atau mengambil bahagian dalam Fasa Tiga Ujian Klinikal.

"Walaupun ini adalah perkembangan positif, ada risiko tinggi bahawa persaingan global akan meningkatkan harga vaksin dan rawatan perubatan lain yang akan mempengaruhi usaha kita untuk mengatasi wabak ini bersama," katanya ketika menyampaikan ucapan perasmian Forum Maya Hari Hak Asasi Manusia Antarabangsa 2020, bersempena dengan Hari Hak Asasi Manusia Sedunia yang disambut hari ini.

Kesan ekonomi akibat wabak berkenaan mempengaruhi lebih ramai wanita daripada lelaki, dan usaha untuk menanganinya dapat dilihat dalam pakej ransangan yang diumumkan kerajaan.

“Malaysia fokus untuk menangani peningkatan kes keganasan berteraskan jantina sepanjang tempoh pandemik, dan mengambil langkah-langkah untuk melindungi wanita dengan talian bantuan, advokasi dalam talian, tempat perlindungan dan memberikan kaunseling.

"Kebajikan pendatang asing, pelarian, dan orang tanpa kewarganegaraan di Malaysia tidak dilupakan dan diberi kepentingan yang sama, dengan pemeriksaan kesihatan dan rawatan perubatan yang berkaitan dengan COVID-19 disediakan untuk semua warga asing, tanpa mengira status mereka," tambahnya.

Malaysia juga, kata Hishammuddin, tetap komited untuk mengikuti saranan yang diterima semasa Semakan Berkala Sejagat ke-3 (UPR) pada November 2018, dan telah mengadakan rundingan melibatkan pelbagai agensi, ahli akademik dan orang awam.

"Kita menyedari keperluan untuk meningkatkan mekanisme pemantauan dan telah bersetuju untuk menggunakan National Recommendations Tracking Database (NRTD) yang dibangunkan oleh Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia (OHCHR), kerana ia akan memudahkan pemantauan dan koordinasi antara agensi," ujarnya.