BANGKOK: Thailand pada Isnin memberi lampu hijau kepada petugas perubatan untuk menggunakan kaedah alternatif vaksinasi dengan memberikan suntikan dos penggalak COVID-19 secara terus ke lapisan kulit dan bukan menyuntik ke dalam otot bahu sebagai usaha untuk memperkuat sistem imun dan menangani isu bekalan vaksin.

Menteri Kesihatan, Anutin Charnvirakul berkata, kaedah itu telah dicuba doktor pada bulan lalu dan suntikan intradermis menggunakan 25 peratus daripada suntikan pada otot bahu, namun memberi tindak balas imun yang sama.

"Ia membolehkan dos vaksin sama diberikan kepada empat hingga lima individu berbanding sebelum ini," ujarnya.

Sementara itu, Pengarah Hospital Vachira di Phuket, Dr Chalermpong Sukonthaphon berkata, pusat perubatan tersebut telah diberi kelulusan untuk menggunakan teknik itu bermula Jumaat ini.

"Satu dos vaksin boleh digunakan untuk lima suntikan intradermis," jelasnya.

Difahamkan, Thailand terpaksa beralih kepada kaedah tidak konvensional kerana berdepan masalah bekalan vaksin Covid-19 walaupun vaksin AstraZeneca dihasilkan pengeluar tempatan.

Setakat ini, hanya 21 peratus daripada 72 juta populasi di negara itu telah menerima dos lengkap sejak kempen inokulasi kebangsaan dilancarkan pada Jun lalu ketika negara tersebut bergelut dengan ancaman varian Delta dan Alpha.

Pihak berkuasa kesihatan di Bangkok juga merancang untuk mengguna pakai teknik yang belum dilakukan di mana-mana negara dengan cara memberikan vaksinasi menggunakan vaksin berbeza iaitu Sinovac untuk dos pertama dan AstraZeneca untuk dos kedua.

* Artikel asal disiarkan di Sinar Harian.