Para penuntut Universiti Sains Malaysia (USM) yang berada di kawasan yang sedang dilanda banjir ketika ini mungkin berdepan dengan masalah terutamanya bagi calon-calon yang bakal menduduki peperiksaan pada minggu hadapan.

Bagi menangani kesulitan itu, pihak USM telah mengaktifkan Bilik Gerakan Banjir di Kampus Induk Pulau Pinang melalui Bahagian Hal-Ehwal dan Pembangunan Prelajar (BHEPP) bagi mengambil langkah yang perlu untuk membantu pelajar terjejas, menurut sebuah kenyataan media hari ini.

Mesyuarat penyelarasan semua jabatan USM telah dijalankan dan dipengerusikan Timbalan Pendaftar (BHEPP) Husin Yahaya. Ia bertujuan menyusun langkah-langkah yang perlu secara berterusan termasuk menyediakan pelan tindakan membantu pelajar dan khidmat kaunseling.

"Jadual pergerakan untuk membantu pelajar telah disediakan dan ia akan bermula pada pagi esok ke semua tempat terlibat. Pelajar diminta hubungi pihak USM untuk memudahkan operasi dilakukan secara berterusan," kata Husin.

Bilik Gerakan ini akan beroperasi 24 jam mulai esok dan boleh dihubungi melalui talian 04-653 6137 manakala di Kampus Kesihatan Kelantan Bilik Gerakan HEPP boleh dihubungi melalui talian 09-767 1305 dan 09-767 1300.

Usaha juga dibuat dengan menyelaraskan Kor Sukarelawan Pelajar dan kakitangan yang berminat dalam misi bantuan terutamanya untuk membawa pulang pelajar yang akan menduduki peperiksaan atau mereka yang terkandas.

Menurut Naib Canselor, Profesor Datuk Dr. Omar Osman, USM memandang serius dan terus memantau banjir yang melanda di seluruh negara apatah lagi dalam keadaan pelajarnya yang akan menduduki peperiksaan semester pada minggu hadapan.

"Kita akan menggerakkan segala sumber yang ada untuk tujuan tersebut untuk mrembantu mereka balik ke kampus dan mendapatkan maklumat tentang di mana mereka berada secepat mungkin melalui Bilik Gerakan HEPP," kata Omar.

Pindahkan pesakit

Di Kampus Kesihatan USM Kubang Kerian, operasi membantu mangsa banjir dilakukan secara berterusan terutamanya melalui Hospital USM termasuk memindahkan para pesakit dari hospital yang terjejas sekitar Kota Bharu ke Hospital USM sejak malam tadi. Awal pagi tadi dilaporkan seramai 32 orang pesakit telah dipindahkan ke Hospital USM apabila bandar Kota Bharu mula dinaiki air.

Sementara itu, Pasukan Kor Sukarelawan Pelajar USM bersama-sama sukarelawan dari Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) lain dijangka berada di tujuh pusat petempatan banjir Daerah Tumpat Kelantan pada 26 hingga 28 Disember ini dan ke Gua Musang dijangkakan mulai 31 Disember.

Sementara itu Timbalan Naib Canselor (Hal-Ehwal Akademik dan Antarabangsa) USM, Profesor Datuk Dr. Ahmad Shuktri Mustafa Kamal meminta agar para pelajar tenang menghadapi banjir ini namun perlu juga memberikan keutamaan kepada peperiksaan yang akan dihadapi dan segera kembali ke kampus.

"Walaupun terdapat mekanisme seperti mana amalan pada masa-masa lalu yang membolehkan para pelajar menduduki peperiksaan melalui Kursus Semasa Cuti panjang (KSCP) dan Dengan Kebenaran (DK) melalui Dekan Pusat-pusat Pengajian namun mereka yang tidak terjejas teruk sepatutnya kembali ke kampus dan USM akan membantu sebaik mungkin untuk membolehkan mereka menghadapi peperiksaan," kata Ahmad Shukri.

Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar USM Mohd Shafiq Kamaruddin pula memberitahu, pihaknya bekerjasama dengan BHEPP untuk operasi 24 jam Bilik Gerakan Banjir dan membantu mereka yang terlibat.

"Kami telah menerima banyak pertanyaan dan maklumat mereka yang terkandas dan terjejas akibat banjir dan akan menyelaraskan dengan BHEPP untuk membantu mereka," kata Mohd. Shafiq.

Tambahnya lagi, pihaknya menyokong usaha ini dan menyelaraskan dengan universiti untuk mengelakkan berlakunya penyebaran maklumat yang tidak sahih yang boleh menjejaskan usaha yang dibuat.