Duta China ke Malaysia, Huang Hui Kang menolak dakwaan bahawa Beijing tidak berpuas hati terhadap Kuala Lumpur dalam usaha mencari dan menyelamat pesawat penerbangan MH370.

Sebaliknya, beliau mengucapkan terima kasih atas usaha dan kerjasama Malaysia, serta menjamin hubungan antara dua negara itu tidak akan terjejas berikutan insiden MH370.

Seperti Malaysia, China juga tidak akan berputus asa dalam usaha menjejak MH370.

Menurut Huang, adalah wajar untuk waris penumpang MH370 berasa sedih dan marah, tetapi kerajaan China tidak menyalahkan Malaysia.

Sebaliknya, beliau mengecam media barat yang menyiarkan laporan tidak berasas yang mengeruhkan keadaan dan menjejaskan emosi waris.

Penerbangan MH370, membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, hilang daripada imbasan radar semasa berada di kawasan Laut China Selatan pada 8 Mac lepas, kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 12.41 tengah malam.

154 daripada 229 penumpang pesawat penerbangan MH370 adalah warga China.

Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari sama.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kemudian mengumumkan pada 24 Mac, 17 hari selepas kehilangan pesawat Boeing 777-200 itu, penerbangan MH370 "berakhir di selatan Lautan Hindi".