UMNO perlu terus maju selain semangat ahlinya tidak boleh luntur kerana bahtera parti itu lebih besar daripada mana-mana individu.

Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kempas, Datuk Tengku Putra Haron Aminurrashid Tengku Abdul Hamid Jumat berkata, UMNO akan terus maju ke hadapan walaupun kini mungkin pemimpin pemimpin parti yang akan menghadapi masalah dan dihadapkan ke mahkamah.

"Kita mengucapkan terima kasih kepada Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kerana berjiwa besar. Doa kita agar beliau dapat ketenangan dalam menyelesaikan masalah peribadinya.

"Kini, bantulah Mohamad Hasan untuk menjalankan tugasnya dengan baik dan sempurna. Jika ada di kalangan kepimpinan kanan yang dilantik yang tidak boleh kerjasama dengannya, maka kita nasihatkan supaya mereka juga turut mengundurkan diri.

"Kelangsungan UMNO adalah matlamat utama kita. Bersatulah kita menjadi pembangkang yang terbaik dan dengan berkat keikhlasan kita menjalankan tugas tanpa mengambil jalan pintas melalui pintu belakang, Insha Allah, kita akan kembali berkuasa melalui pintu depan," jelasnya dalam satu kenyataan di sini, pada Selasa.

BACA: Ahmad Zahid 'serah tugas' kepada Mohamad Hasan

BACA:
Hentikan polemik kepimpinan selepas Zahid serah tugas - Asyraf Wajdi

Ahmad Zahid hari ini memberi kepercayaan kepada timbalannya, Datuk Seri Mohamad Hasan untuk menjalankan tugas sebagai Presiden UMNO.

Dalam satu kenyataan, Ahmad Zahid berkata, ia selaras harapan ahli parti yang mahu pimpinan menterjemah hala tuju sesuai dengan slogan baharu "UMNO bangkit'.

Dalam pada itu tegas Tengku Putra, alasan untuk menguatkan kuasa Melayu boleh berlaku tanpa melompat jika UMNO termasuk pemimpin-pemimpin Melayu dalam kerajaan kini dapat bersatu.

Jelasnya, ia seharuanya melihatkan isu mempertahankan apa- apa fasal yang melibatkan agama Islam dan Bangsa Melayu serta melibatkan kedua-dua parti (bipartisan).

Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO Ampang, Zulkifli Rajalie berkata, tindakan Ahmad Zahid adalah langkah yang tepat dan wajar.

"Paling penting, Tindakan ini adalah satu signal yang besar bahawa kepimpinan UMNO berani bertindak untuk keutamaan parti dan memperkasakan akar umbi.

"Akar umbi berharap langkah itu boleh menyatukan kepimpinan UMNO dan menterjemahkan hala tuju UMNO yang baru untuk tahun akan datang," jelasnya.