KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) perlu memperbaiki prosedur mengundi yang sedia ada dalam memastikan jumlah peratusan keluar mengundi mampu dipertingkatkan terutamanya dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) nanti.

Menurut Pengerusi Bersih, Thomas Fann, apa yang berlaku pada Pilihanraya Negeri (PRN) Johor yang menyaksikan peratusan yang keluar mengundi begitu rendah mampu di atasi menjelang PRU15.

Jelasnya, terdapat beberapa faktor dilihat menyumbang kepada peratusan keluar mengundi itu gagal mencapai tahap yang ditetapkan.

“55 peratus (keluar mengundi) bukanlah satu angka yang besar. Cabaran untuk SPR adalah untuk memudahkan akses kepada mengundi supaya membolehkan lebih ramai yang terlibat dalam proses pilihan raya.

“Ramai orang terutamanya golongan muda yang berada di luar atas sebab kerja. Mereka perlu satu kemudahan membolehkan mereka mengundi walaupun tidak hadir secara fizikal,” jelasnya kepada Astro AWANI.

Malah jelasnya, polemik politik semasa sejak dua tahun kebelakangan ini yang menyaksikan berlakunya perubahan kerajaan di peringkat kerajaan persekutuan dan negeri amat membosankan rakyat terutamanya dalam kalangan golongan muda.

Katanya, apa yang mereka lebih cenderung dan menarik minat mereka sekarang ini adalah mengenai isu-isu penting termasuk kos sara hidup pendidikan dan sebagainya yang dilihat lebih penting untuk ditawarkan dan diperbaiki.

Tambahnya lagi, prosedur operasi standard (SOP) yang dilaksanakan ketika PRN Johor baru-baru ini juga perlu dilihat kembali keberkesanannya termasuk membabitkan isu larangan mengundi terhadap mereka yang positif COVID-19.

Ia katanya sama sekali tidak sepatutnya berlaku dan bertentangan dengan amalan demokrasi selain jaminan perlembagaan yang telah diberikan kepada mereka yang layak mengundi.

“Halangan yang dikeluarkan di mana pengundi yang positif COVID-19 dilarang mengundi, pada pandangan kami, jelas menafikan hak rakyat Malaysia untuk mengundi yang sudah terjamin dalam perlembagaan.

“Sesiapapun, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) atau pegawai kesihatan, tidak boleh menghalang sesiapa untuk mengundi. Kita dapat laporan bahawa terdapat kejadian di mana mereka yang didapati dalam MySejahtera mereka (berstatus) 'merah' dan dalam kuarantin telah dihalang daripada mengundi," jelasnya lagi.

Sementara itu, pihak Bersih mengalu-alukan orang ramai yang telah berdepan pengalaman yang sama supaya tampil membuat aduan kepada mereka.

Thomas menekankan, pihaknya mengambil serius perkara tersebut dan akan melaksanakan proses undang-undang termasuk memfailkan kes tersebut di mahkamah.

“Kita akan saman KKM dan SPR yang tidak melindungi hak orang ramai untuk mengundi. Ini adalah satu perkara yang kita rasakan sebagai sekatan, yang diharap akan diselesaikan sebelum PRU15 supaya kita tahu bahawa ia jelas adalah hak fundamental pengundi," katanya.

Sehingga kini, pihaknya sedang memperkemaskan dua atau tiga kes laporan mengenai hal tersebut yang akan difailkan di mahkamah sedikit masa lagi.

Malah katanya, perkara itu tidak sepatutnya berlaku ketika SPR sudahpun mempunyai kemudahan untuk melaksanakan pendekatan yang lebih realistik bagi membolehkan proses undi itu dilaksanakan terhadap mereka yang positif dijangkiti COVID-19.