JOHOR BAHRU: Bakal calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk kerusi DUN Larkin, Dr Zamil Najwah Arbain hari ini mengesahkan dirinya positif COVID-19.

Dr Zamil Najwah berkata, ujian saringan melalui RTK-Antigen itu merupakan satu kelaziman yang sering beliau lakukan sebelum menghadiri sebarang program, demi keselamatan pengundi dan jentera.

Susulan keputusan positif pagi ini, dia memohon maaf kerana terpaksa membatalkan semua program yang dianjurkan, kerana perlu menjalani perintah kuarantin wajib.

“Mohon jika ada yang bertemu dengan saya secara fizikal dalam beberapa hari yang lepas supaya turut menjalankan ujian pengesanan dan pengesahan COVID-19.

Memandangkan saya telah disahkan positif COVID-19, saya akan menjalankan kuarantin kendiri mengikut protokol kesihatan yang digariskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM),” katanya lagi.


Dr Zamil Najwah, 48, merupakan antara lima calon terawal yang diumumkan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 14 Februari lepas.

Pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), beliau tewas kepada calon Barisan Nasional (BN), Datuk Syed Sis A Rahman di DUN Tanjung Surat, dengan majoriti 4,522 undi.

“Sama sama lah kita berdoa agar kesemua mereka yang sedang mengalami Covid-19 diberikan kesembuhan segera serta kekuatan buat petugas barisan hadapan KKM, yang terus menanggung bebanan dalam menguruskan wabak ini.

“Saya ingin memohon maaf atas segala kesulitan yang berlaku,” katanya lagi.