AYER KEROH: Setiausaha Agung Perikatan Nasional (PN), Datuk Seri Hamzah Zainudin meminta agar Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mencari satu kaedah dalam memberi ruang kepada calon-calon Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka dalam berkempen sehingga 20 November depan.

Ujarnya, prosedur operasi standard (SOP) yang diputuskan baru-baru ini sedikit sebanyak mengekang kempen yang dijalankan setiap calon.

"Kalau ianya cabaran bagi PN, ianya juga sama kepada semua parti lain, jadi saya tidak boleh complain untuk parti (bukan) PN, tetapi yang saya mahu, saya mohon kepada semua ahli jentera parti PN untuk tidak melanggar SOP.

"Bagaimanapun saya juga nak melihat supaya SPR dapat mencari satu kaedah memberikan ruang supaya rakyat benar benar dapat memilih siapa yang sebenarnya mereka hendak pilih. Jadi mungkin satu dua hari lagi dapat diberikan sedikit ruang," jelasnya.

Beliau berkata demikian ketika sidang media selepas sesi lawatannya ke Pusat Media Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) untuk Pilihan Raya Negeri Melaka 2021, hari ini.

BACA: Kempen secara fizikal, ceramah, syarahan tidak dibenarkan - SPR

BACA: [LAPOR LANGSUNG] 'Perang' PRN Melaka sudah bermula


Sebelum ini, beberapa parti politik yang bertanding dalam PRN Melaka turut menzahirkan keresahan yang sama selepas SPR mengeluarkan SOP terbaharu pada Isnin.

Antara yang dilarang, ceramah terbuka, aktiviti walkabout, ziarah rumah ke rumah dan beberapa lagi aktiviti melibatkan perhimpunan.