Mana-mana kepimpinan dan ahli UMNO yang berhasrat menawarkan diri untuk menjadi Presiden parti boleh mula mendaftar secara atas talian bermula pada 1 Jun sehingga 5 petang 17 Jun ini.

Semakan di laman web www.umno-online.my/pemilihan2018 mendapati manual sistem pemilihan UMNO bagi penggal 2018-2021 sudah dipaparkan selain akses ke laman untuk mendaftar calon turut disediakan pada laman yang sama.

Menurut laman itu, pemohon dikehendaki mengisi dengan lengkap butir-butir yang diperlukan dari ruangan A sehingga H selain memastikan bahawa telah menjadi ahli UMNO di bahagian yang ingin ditandinginya.

"Pemohon juga wajib mencetak borang pencalonan yang telah lengkap diisi sebagai bukti permohonan.

"Setiap permohonan akan disaring mengikut syarat kelayakan pemilihan dan Akta Pertubuhan.

"Senarai akhir calon akan dimaklumkan ke bahagian oleh Ibu Pejabat UMNO Malaysia melalui media online dan pekeliling ke Bahagian dan Negeri," jelas laman itu.

Langkah-langkah mengisi borang pencalonan turut dipaparkan di laman web www.umno-online.my/pemilihan2018
Sebelum ini, Naib Presiden UMNO yang kini menjalankan tugas Presiden, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, semua jawatan yang ada mengikut Perlembagaan UMNO terbuka dan bebas untuk dipertandingkan termasuk Presiden, Timbalan, Naib-naib dan ketua sayap pada pemilihan parti kali ini.

Jelas Ahmad Zahid, ia sekali gus menyelesaikan persoalan tidak ada pertandingan jawatan tertentu dalam parti yang diperkatakan sebelum ini.

BACA: Pertandingan Presiden UMNO kembalikan keyakinan orang muda kepada parti - Bastien

BACA:
Cadang pilih Ku Li Presiden UMNO

Majlis Tertinggi UMNO telah menetapkan tarikh persidangan tahunan Cawangan UMNO dan Pergerakan Wanita, Pemuda serta Puteri UMNO dimulakan pada 19 Mei 2018 (Sabtu) sehingga 10 Jun (Ahad) 2018.

Mesyuarat UMNO di peringkat bahagian pula ditetapkan pada 30 Jun 2018 (Sabtu) dan kesemua persidangan ini dijalankan secara serentak dengan pemilihan parti di semua peringkat.