Bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengumumkan satu pakatan parti pembangkang yang melibatkan sebuah parti baharu, PKR, DAP dan Amanah akan ditubuhkan untuk menentang Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) nanti.

Antara individu yang dikatakan berminat berhubung pembentukan parti baharu itu termasuk bekas Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin; bekas naib presiden UMNO, Datuk Seri Shafie Apdal dan bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

“Saya akan menjadi yang pertama menyertai (parti baharu), tetapi tidak semestinya sebagai presiden. Parti politik baharu akan membentuk satu pakatan besar untuk lawan BN pada PRU-14.

“Pakatan baharu itu boleh disertai sesiapa sahaja termasuk parti pembangkang, NGO dan individu,” kata Tun Dr Mahathir selepas mengadakan mesyuarat selama tiga jam dengan pemimpin pembangkang dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.

Bagaimanapun, Tun Dr Mahathir berkata, beliau tidak berminat bertanding pada PRU-14, sebaliknya akan memberi tumpuan membantu parti pembangkang menentang BN.

“Bagaimanapun saya tidak berminat bertanding pada PRU-14 dan cukup sekadar memainkan peranan penting nanti,” katanya.

Antara pemimpin pembangkang yang hadir adalah Penasihat DAP, Lim Kit Siang; Timbalan Presiden Amanah, Salahuddin Ayub; Naib Presiden PKR, Shamsul Iskandar Mohd Akin dan Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar.

Kelmarin, bekas Naib Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan mendedahkan sebuah parti baharu mungkin ditubuhkan dengan diterajui Tun Dr Mahathir yang akan bekerjasama dengan Pakatan Harapan untuk menjatuhkan BN.

Sementara itu, Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Salleh Said Keruak berkata matlamat sesebuah parti baharu seharusnya bukan hanya sekadar untuk memenangi pilihan raya.

Memetik kenyataan Datuk Seri Salleh Said yang dimuat naik menerusi blognya, beliau ingin melihat apakah hala tuju parti baharu itu termasuk gabungan .

"Apa yang lebih penting adalah apa yang mereka mahu capai dan bagaimana mereka berharap untuk mencapainya. Terlalu panjang senarai parti dan pakatan politik yang pernah ditubuhkan dan berkubur.

"Ia lebih daripada menubuhkan parti dan pakatan untuk menang pilihan raya. Kita patut lihat apakah yang mampu ditawarkan parti serta pakatan baharu ini kepada Malaysia.

"Kadang-kala pengundi memilih untuk mencuba dan menguji berbanding memilih sesuatu yang mereka tidak ketahui atau tidak pernah alami," katanya lagi.