Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak layak untuk menasihati Datuk Seri Mohamed Azmin Ali sama ada perlu bercuti atau meletakkan jawatan sebelum siasatan penuh ke atas video lucah yang pernah dikaitkan dengan diri Presiden PKR itu sendiri selesai disiasat Polis DiRaja Malaysia (PDRM), tegas Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan

Rentetan itu, Penyelaras Parlimen Jasin itu merayu PDRM untuk segera menyelesaikan siasatan forensik video lama Anwar untuk dilihat semula kedudukannya sama ada layak atau tidak untuk menjawat jawatan perdana menteri kelapan.

"Saya amat setuju dengan kenyataan Mohamed Azmin yang menasihati Anwar untuk cerminkan mukanya terlebih dahulu. Anwar harus tunggu gilirannya pula. Biar pihak PDRM jalankan siasatan terhadap semua video-video lucah yang dikaitkan dengannya terlebih dahulu.

“Saya sudah membuat laporan polis secara rasmi dan memohon agar PDRM dapat menjalankan siasatan forensik terhadap kesemua video-video lucah membabitkan Anwar dahulu bagi mengetahui sama ada ia tulen atau sebaliknya. Keseluruhan masyarakat kini bersyukur kerana isu fitnah terhadap Mohamed Azmin sudah terjawab secara rasmi.

“Kenyataan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Abdul Hamid Bador telah membuktikan kepada keseluruhan rakyat bahawa ada daya usaha jahat oleh kalangan tertentu dengan melibatkan jumlah kewangan yang amat banyak bagi menjatuhkan reputasi seterusnya mematikan karier politik Mohamed Azmin,” katanya dalam satu kenyataan di sini, pada Jumaat.

BACA: Azmin tidak dapat dikaitkan dengan video intim - Ketua Polis Negara

BACA:
Anwar sambut baik sokongan MPP kepada Azmin Ali

Pada Khamis, Abdul Hamid mengesahkan Mohamed Azmin tidak dapat dikaitkan sebagai pelaku dalam penyebaran video intim.

Tegasnya, ia berdasarkan proses pengecaman wajah yang telah dijalankan oleh Cyber Security Malaysia mendapati ia adalah negatif.

BACA: Azmin bukan saingan saya jadi PM - Anwar Ibrahim


Dalam pada itu Khairuddin menegaskan, kenyataan Abdul Hamid itu sekali gus membuktikan rancangan fitnah jahat berkenaan berjaya dipatahkan oleh pihak penguatkuasa undang-undang.

“Syabas diucapkan kepada PDRM. Inilah yang membuatkan ramai daripada ahli-ahli politik di tanahair kita begitu kecewa dengan budaya jahat ini yang dirancang bagi menjatuhkan seseorang tokoh politik.

“Mohamed Azmin juga harus berhenti membuat kenyataan mengenai isu ini kerana ia adalah perbuatan membuang masa semata-mata. Kita bersyukur dan amat berharap Mohamed Azmin hanya menumpukan kepada kerja-kerja untuk memulihkan ekonomi dan membina semula negara.

“Kini, rakyat sudah dapat kepastiannya dan teori konspirasi yang dirancang untuk menjatuhkan karier politik Mohamed Azmin juga terbukti benar,” tegasnya.

Khairuddin turut memberi amaran kepada pihak yang mahu meneruskan niat jahat kepada Mohamed Azmin agar menghentikan segera niat itu kerana dakwanya mempunyai asas kukuh untuk membuat ‘pukulan balas’ seandainya gesaan itu tidak diendahkan.