Jaguh badminton negara, Datuk Lee Chong Wei tidak menghadapi masalah besar untuk melangkah ke pusingan kedua Kejohanan Badminton Terbuka Jepun.

Pada saingan pusingan pertama di Tokyo Metropolitan Gymnasium hari ini, pemain perseorangan lelaki nombor satu dunia yang merupakan pilihan utama kejohanan itu mudah menundukkan wakil Taiwan, Jen Hao Hsu 21-15 dan 21-9.

Menanti beliau pada pusingan kedua esok ialah pemain pusingan kelayakan dari India, Anand Pawar yang mengejutkan pemain veteran Indonesia, Sony Dwi Kuncoro dalam aksi tiga set, 21-17, 7-21 dan 21-18.

Turut mara ke pusingan kedua ialah pasangan adik-beradik, Ng Hui Lin dan Ng Hui Ern yang mengalahkan beregu Korea Selatan, Cho Hee Kim dan So Young Park dengan 21-17, 21-17 dalam acara beregu wanita.

Mereka dijadual menentang pilihan kedua kejohanan, Misaki Matsutomo dan Ayaka Takahashi yang mendapat 'bye' pada pusingan pertama.

Beregu campuran kelima dunia, Chan Peng Soon dan Goh Liu Ying turut menempah slot ke pusingan kedua selepas menumpaskan beregu dari Thailand, Pakkawat Vilailak dan Kunchala Voravichitchaikul dengan 21-18 dan 21-17.

Menanti mereka pada pusingan kedua ialah pasangan dari China, Cheng Liu dan Bao Yixin yang menewaskan beregu tuan rumah, Katsunori Ito dan Yui Miyauchi, 21-10 dan 21-16.

Persatuan Badminton Malaysia (BAM) tidak menghantar wakil dalam acara beregu lelaki serta perseorangan dan beregu wanita pada kejohanan yang menawarkan hadiah keseluruhan berjumlah US$200,000 (RM646,754).