Dalam usaha membendung kesalahan doping dalam kalangan atlet, kira-kira 1,500 sampel diuji semasa berlangsung Sukan Asia Jakarta-Palembang 2018 dari 18 Ogos hingga 2 Sept lepas.

Pengerusi Jawatankuasa Perubatan dan Antidoping Majlis Olimpik Asia (OCA) Tan Sri Dr M. Jegathesan berkata sampel yang diambil sehingga hari terakhir temasya sukan tersebut masih diuji di Makmal Analisis Doping di Doha, Qatar.

Setakat semalam, OCA sudah mengumumkan dua atlet terbabit dengan kesalahan doping pada Sukan Asia ke-18 itu.

"Jumlah sampel diuji itu hampir sama dengan jumlah dilakukan pada edisi sebelum ini di Incheon, Korea Selatan. Kita masih menunggu beberapa lagi keputusan ujian tersebut.

"Kita akan hanya membuat laporan penuh mengenai kesemua perkara tersebut selepas ujian itu selesai. Pada masa sama apabila proses bagi setiap kes selesai, kita akan umumkan kes terbabit," kata Dr Jegathesan yang merupakan bekas atlet Malaysia, ketika dihubungi Bernama.

Bekas Raja Pecut Asia itu berkata selain daripada jumlah sampel yang diuji, penggunaan risikan dan penarafan risiko bagi sasaran ujian juga memainkan peranan penting dalam mengenal pasti penggunaan bahan terlarang dalam kalangan atlet.

Pada 24 Ogos lepas, OCA mengumumkan kes doping pertama pada Sukan Asia 2018, beberapa hari selepas temasya itu dibuka secara rasmi pada 18 Ogos, membabitkan atlet gusti Turkmenistan, Rustem Nazarov yang beraksi dalam kelas bebas 57kg lelaki.

Atlet berusia 24 tahun itu hilang kelayakan bersaing pada temasya sukan tersebut selepas diuji positif furosemide yang merupakan bahan terlarang di bawah kategori S5, agen diuretik dan pelindung dalam senarai bahan terlarang 2018 dikeluarkan Agensi Anti-Doping Dunia (WADA), semasa ujian pra pertandingan dilakukan.

Semalam, OCA menarik balik pingat emas daripada atlet gusti Mongolia yang juga juara dunia, Orkhon Purevdorj dalam kelas bebas 62kg wanita selepas beliau diuji positif mengambil steroid anabolik semasa ujian doping pertandingan dijalankan.

Kesalahan doping itu tidak mengejutkan kerana pada bulan lepas, enam daripada 10 kes doping pada Temasya Sukan Dalam Dewan dan Seni Mempertahankan Diri Asia (AIMAG) 2017 di Ashgabat, Turkmenistan dilakukan atlet gusti.

Sejumlah enam kes doping dikenal pasti semasa Sukan Asia 2014, termasuk melibatkan atlet wushu Malaysia Tai Cheau Xuen, menyebabkan pingat emas dimenanginya dalam acara nanquan wanita ditarik balik selepas didapati positif menggunakan sibutramine.

-- BERNAMA