SEPANYOL 2 JERMAN 1

Fabian Ruiz dan Dani Ceballos beraksi cemerlang tatkala Sepanyol mengesahkan kemenangan 2-1 ke atas Jerman dalam aksi final Euro B-21 awal pagi tadi.

Jerman menundukkan Sepanyol dalam saingan dua tahun lalu tetapi ketinggalan seawal minit ketujuh menerusi rembatan jarak jauh daripada bintang Napoli, Fabian, di Udine.

Kapten Sepanyol, Jesus Vallejo, bernasib baik tidak dilayangkan kad merah seperti yang didakwa Jerman tetapi Dani Olmo menyumbat gol penting di minit ke-69.



Fabian dan Carlos Soler hampir meletakkan nama dalam senarai penjaring tatkala jaringan di penghujung perlawanan daripada Nadiem Amiri gagal menafikan Sepanyol kejayaan kelima dalam kejohanan itu sekali gus berkongsi jumlah terbanyak dengan Itali.

Mikel Oyarzabal melakukan hantaran daripada tengah untuk Fabian dan pemain Napoli itu diberi ruang sebelum melepaskan rembatan dari jarak 23 meter menewaskan Alexander Nubel.

Skuad La Roja seharusnya beraksi dengan 10 orang pemain selepas Vallejo hanya dilayangkan kad kuning susulan aksi mengangkat tinggu lutut terhadap Gian-Luca Waldschmidt.

Namun, pertahanan Real Madrid itu masih di atas padang dan menghalang percubaan Levin Oztunali ke arah pintu gol sebelum rehat.

Vallejo sekali lagi berada di posisi tepat pada waktu diperlukan dalam babak kedua selepas penjaga gol Sepanyol, Antonio Sivera, membenarkan Amiri melakukan percubaan dan Waldschmidt cuba untuk menyambut bola muntah.

Sedar pasukannya memerlukan keajaiban untuk bangkit menambah penguasaan, Ceballos muncul dengan aksi cemerlang dalam babak kedua buat Sepanyol.

Vallejo melakukan halangan dan melancarkan serangan balas, di mana Ceballos mempamerkan skil tinggi untuk membolehkan Fabian melepaskan satu lagi rembatan.

Nubel gagal menampan percubaan itu dengan kemas dan Olmo pantas meluru bagi menjadikan kedudukan 2-0.

Fabian hanya menyaksikan percubaannya itu mengenai tiang dan pemain gantian, Soler, turut kecewa selepas usahanya singgah ke palang gawang lawan sebelum Amiri merapatkan jurang buat Jerman ketika permainan berbaki dua minit.