Kejohanan Golf BDB Masters 2016 tampil dengan suatu kelainan apabila turut berlangsungnya perlawanan golf amal melibatkan 40 orang pemain.

Pengarah Urusan Kumpulan Bina Darulaman Berhad (BDB), Datuk Izham Yusoff berkata sebagai permulaan, RM50,000 akan disumbangkan kepada empat pertubuhan kebajikan di sekitar Kedah.

"Pemilihan penerima sumbangan itu dibuat hasil daripada perbincangan dengan Exco Kebajikan Masyarakat Kedah, Datuk Suraya Yaacob," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Perlawanan golf amal itu akan berlangsung pada hari terakhir kejohahanan tiga hari itu yang bakal diadakan di Darulaman Golf & Country Club (DGCC) Jitra bermula esok.

"Sasaran yang diletakkan untuk kejohanan pada kali ini ialah seramai 100 pemain dan kita semakin hampir mencapai sasaran tersebut.

"Sambutan memberangsangkan terhadap pertandingan ini membuktikan BDB Masters bukan sahaja dikenali dan diiktiraf oleh pemain golf di negeri Kedah sahaja malah di seluruh negara," katanya.

BDB Masters 2016 menawarkan hadiah keseluruhan berjumlah RM900,000 termasuk sebuah rumah banglo bernilai RM800,000 untuk pemain pertama yang berjaya melakukan pukulan Hole-in-One.

Kejohanan golf ini dibahagikan kepada dua kategori iaitu Nett dan Gross selari dengan Sistem Handicap Kebangsaan (NHS) dan seramai 30 pemain yang berjaya mengharungi peringkat kelayakan pada dua hari pertama akan bertanding di hari terakhir.