KUALA LUMPUR: Hanya ungkapan maaf mampu dituturkan penyerang skuad hoki lelaki kebangsaan Faizal Saari, selepas disahkan positif COVID-19 pada 8 Dis lepas dan mengakibatkan pasukan negara tidak dapat menyertai Kejohanan Trofi Juara-Juara Asia (ACT) di Dhaka, Bangladesh, 14-22 Dis ini.

Faizal yang tidak mengalami sebarang gejala, tanda-tanda mahupun simptom jangkitan virus berbahaya tersebut, mengambil tanggungjawab di atas kesulitan yang dialami rakan sepasukannya, yang kini perlu menjalani proses kuarantin selaku kontak rapat kepada pemain pasukan hoki Terengganu itu.

"Pertama sekali saya ingin memohon maaf kepada pasukan dan pihak pengurusan terutamanya Presiden Konfederasi Hoki Malaysia (KHM) Datuk Seri Subahan Kamal dan semua yang turut terlibat.

"Apa yang berlaku bukan sesuatu saya inginkan tetapi disebabkan ia terjadi, saya mengambil tanggungjawab ini. Disebabkan saya, pasukan tidak dapat ke Bangladesh dan itu yang saya paling terkesan kerana melibatkan pasukan," katanya dalam kenyataan dikeluarkan KHM hari ini.

Pemain berusia 30 tahun itu mengakui patuh kepada semua prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan tetapi tetap dijangkiti COVID-19, memandangkan virus itu tidak dapat dilihat dengan mata kasar namun akan cuba berfikiran positif bagi menghadapi musibah yang melanda.

Justeru, beliau yang sedang menjalani proses kuarantin selama 10 hari berharap ujian calitan seterusnya akan menunjukkan perkembangan lebih baik.

Susulan isu membabitkan Faizal, KHM mengesahkan 'Malaysian Tigers' terpaksa melupakan hasrat bertanding di ACT apabila perlu mematuhi arahan daripada Majlis Sukan Negara (MSN) yang mengambil serius mengenai situasi pandemik COVID-19 ketika ini.

Selain skuad lelaki, skuad Projek Khas Wanita juga tidak dibenarkan beraksi di Kejohanan Trofi Juara-juara Asia (ACT) Wanita 2021 di Donghae, Korea Selatan berikutan seorang pemainnya positif COVID-19, baru-baru ini.

-- BERNAMA