PENYERANG Liverpool, Diogo Jota percaya bahawa dia dan rakan sepasukannya masih boleh mengejar Manchester City di puncak carta Liga Perdana Inggeris walaupun semakin jauh dalam perebutan kejuaraan.

The Reds dikejutkan dengan kekalahan 1-0 ke atas Leicester City, sebelum Man City mengatasi Brentford dengan keputusan sama bagi melanjutkan kelebihan mereka di puncak liga, kini mendahului lapan mata ke atas Chelsea dan sembilan ke atas Liverpool.

Juara bertahan Liga Perdana Inggeris itu hanya kehilangan 10 mata dalam 20 perlawanan pertama mereka musim ini, tetapi Jota menegaskan bahawa Liverpool boleh merapatkan jurang dengan City.

"Masih banyak perlawanan. Jelas sekali terdapat jurang antara kami dan mereka," kata pemain antarabangsa Portugal itu di laman web rasmi kelab. “Kami mengetahui mampu merapatkan jurang dengan Man City dan itulah perancangannya.

"Tetapi kami perlu mengelak apa yang berlaku menentang Leicester kerana jika kami terus melakukan perkara yang kami lakukan dalam perlawanan itu, ia akan menjadi sukar untuk kami. Jadi terpulang kepada kami untuk bangkit daripada permainan itu kerana kami mampu melakukannya.

"Kami tidak seperti diri kami sendiri, kami tidak mendapat momentum yang sering kami lakukan. Walaupun kami mempunyai peluang untuk menghasilkan jaringan -- jika kami melakukannya, permainan berubah, seperti yang kami tahu. Saya fikir itu adalah sesuatu yang perlu diperbaiki."