Presiden Persatuan Badminton Malaysia (BAM) Datuk Seri Mohamad Norza Zakaria kecewa dengan prestasi ''yo yo'' yang ditampilkan beregu utama lelaki negara, Goh V Shem/Tan Wee Kiong pada Kejohanan Siri Super Terbuka Australia, hari ini.

Terbaharu, pemenang pingat perak Sukan Olimpik Rio 2016 itu yang merupakan pilihan keempat, ditunjukkan jalan keluar selepas kalah mengejut 21-16, 13-21 dan 13-21 kepada pasangan kurang ternama dari Jepun, Takuto Inoue/Yuki Kaneko pada pusingan pertama kejohanan berkenaan di Pusat Sukan Sydney Olympic Park.

"Kita akan mengadakan perbincangan dengan ketua jurulatih beregu lelaki (Cheah Soon Kit) untuk menilai kelemahan Goh dan Tan.

Saya memang kecewa dengan keputusan ini tapi kita harus meneliti punca persembahan mereka merosot sejak kebelakangan ini," katanya.

Mohamad Norza berkata demikian selepas majlis memperkenalkan Pengurus Baharu BAM, Michelle Chai Han Ching dan Pemangku Ketua Akademi Badminton Malaysia, Dr Suresh Kumar, di sini, pada Rabu.

Mohamad Norza bagaimanapun memuji dua pasangan beregu campuran negara, Chan Peng Soon/Cheah Yee See dan Tan Kian Meng/Lai Pei Jing yang mencatat kemenangan ke atas lawan masing-masing.

Chan/Cheah menewaskan pasangan Jepun, Takuro Hoki/Sayaka Hirota; 14-21, 21-19 dan 21-14 manakala Tan/Lai yang merupakan beregu bukan pilihan mengejutkan juara Olimpik, Tontowi Ahmad/Liliyana Natsir dari Indonesia;21-17 dan 21-16 pada aksi pusingan pertama.

--BERNAMA