MOHAMED SALAH tidak meraih sebarang kejayaan bersama Mesir dan bintang Liverpool itu mesti meningkatkan kualitinya apabila beraksi untuk pasukan kebangsaan, menurut bekas jurulatih Pharaohs, Hassan Shehata.

Sebagai tindak balas, bekas menteri belia dan sukan Mesir, Khaled Abdel Aziz, mempertahankan penyerang itu, menggelarnya sebagai duta besar dan tokoh penyatu untuk negara.

Salah menjaringkan 31 gol dan memberikan 15 bantuan dalam semua pertandingan untuk Liverpool ketika mereka memenangi Piala EFL dan FA musim lalu, juga menamatkan saingan sebagai naib juara Liga Perdana Inggeris (English Premier League) dan Liga Juara-Juara (UEFA Champions League).

Tetapi penyerang itu mengalami kempen yang lebih mengecewakan di hadapan antarabangsa, apabila Mesir tewas pada perlawanan akhir Piala Negara-Negara Afrika (African Nations Cup) menerusi penentuan sepakan penalti kepada Senegal pada Februari dan mengalami nasib yang sama pada perlawanan penentuan kelayakan Piala Dunia (World Cup Qualification) yang penting pada Mac -- dengan Salah tidak mendapat sepakan penalti.

Keputusan yang mengecewakan itu telah menyebabkan Shehata, yang melatih Mesir dari 2004 hingga 2011 dan memenangi kejuaraan Piala Negara Afrika berturut-turut pada 2006, 2008 dan 2010, meminta penambahbaikan daripada Salah.

"Kita semua tahu bahawa Salah adalah salah satu bintang dunia dan bukan hanya salah satu bintang Mesir," katanya kepada Sada al-Balad. “Anugerah yang dia terima dan gol yang dijaringkan memberinya hak untuk menjadi bintang teratas.

"Tetapi dari segi teknikal, dan saya minta maaf untuk mengatakan ini, Salah tidak melakukan apa-apa dengan pasukan kebangsaan. Dia sepatutnya melakukan lebih baik daripada yang dia lakukan. Dia mesti menyediakan lebih banyak ketika dia bermain untuk negaranya."

Bagaimanapun, Shehata mengakui Salah bermain dengan pemain berprestasi rendah ketika menyertai pasukan kebangsaan, dan berkata ia terpulang kepada jurulatih untuk mendapatkan yang terbaik daripada pemain berusia 30 tahun itu selepas Mesir mempamerkan beberapa persembahan yang membosankan.

"Memang benar [ada perbezaan kualiti berbanding Liverpool]," kata Shehata. "Dia sepatutnya berkata demikian kepada pegawai di sini - walaupun dia bukan orang yang memilih pemain - tetapi dia sepatutnya berkata bahawa pemain di sini bukan seperti pemain di England."

Kritikan Shehata mendapatkan perhatian di Mesir, dengan bekas menteri sukan negara itu Aziz mempertahankan peranan Salah di dalam dan di luar padang.

“Mohamed Salah adalah salah satu kuasa terpenting yang mengembalikan kehidupan di Mesir kepada normal selepas revolusi 30 Jun (2013),” tulisnya di Twitter.

“Beliau adalah duta global yang hebat untuk negaranya dalam tempoh politik yang sukar dan mengetuai pasukan kebangsaan ke Piala Dunia selepas 28 tahun (pada 2018).

"Dan walaupun liga digantung (selepas kematian berlaku di tengah-tengah keganasan stadium pada 2015) dan kemudian liga kedua-dua kumpulan, dia membawa pasukan ke final Afrika (Piala Negara-Negara) 2017 selepas kami tidak layak tiga kali berturut-turut."

*Artikel asal disiarkan di Stadium Astro