COVID-19 sentiasa menghadirkan kebimbangan, ketakutan, kerisauan dalam hati jutaan rakyat Malaysia dan dunia tatkala jumlah kes serta kematian meningkat saban hari.

Tapi tahukah anda, ramai penyelidik mendedahkan sebenarnya wanita lebih bimbang berbanding lelaki apabila bercerita mengenai krisis kesihatan yang melanda dunia kini.

Penghujung Ogos lepas, tinjauan Yougov yang dijalankan di Perancis dan United Kingdom menunjukkan 64 peratus wanita Perancis khuatir mereka mungkin dijangkiti virus itu - 10 peratus lebih tinggi daripada lelaki.

Pada Mac lepas, kajian di Kanada juga menunjukkan keputusan hampir sama - 43 peratus wanita mengatakan mereka sangat risau berbanding 30 peratus lelaki berasa sedemikian.

Penghujung Ogos lepas, tinjauan Yougov yang dijalankan di Perancis dan UK menunjukkan 64 peratus wanita Perancis khuatir mereka mungkin dijangkiti virus itu - 10 peratus lebih tinggi daripada lelaki.

Kajian Amerika yang diterbitkan pada pertengahan Ogos dalam jurnal Politics and Gender dilakukan oleh penyelidik di Dartmouth College (hasilnya dikemaskini pada Khamis, 8 Oktober juga mendapati wanita lebih prihatin daripada lelaki berkaitan wabak tersebut.

Ketika kaji selidik dilakukan pada bulan Jun, 37 peratus lelaki yang diwawancara mengatakan, misalnya, bahawa mereka akan bersedia "sekarang" untuk kembali kepada kegiatan harian yang normal jika tidak ada batasan pemerintah, berbanding hanya 24 peratus wanita.

Hasil ini mungkin terdengar mengejutkan memandangkan data perubatan yang ada sekarang menunjukkan bahawa COVID-19 lebih membawa maut kepada lelaki berbanding wanita.

Kajian itu kemudian mengatakan bahawa respons sebegitu daripada wanita terhadap COVID-19 mungkin disebabkan wanita kurang berada dalam posisi kepimpinan tertinggi di sektor kesihatan.

Sebenarnya, menurut kajian itu, hanya tiga peratus Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) penjagaan kesihatan dan ketua bahagian perubatan adalah wanita, sementara wanita menyumbang 80 peratus pekerja kesihatan.

Oleh itu, wanita kurang mempunyai kuasa membuat keputusan terhadap keadaan hidup mereka dan lebih terdedah kepada kesan pandemi dalam kehidupan seharian mereka, terutama di tempat kerja.

COVID-19 sentiasa menghadirkan kebimbangan, ketakutan, kerisauan dalam hati jutaan rakyat Malaysia dan dunia tatkala jumlah kes serta kematian meningkat saban hari.

"Lelaki cenderung tidak menyukai langkah berjaga-jaga untuk COVID-19 daripada wanita, pada dasarnya di seluruh dunia," kata pengarang bersama Deborah Jordan Brooks.

Di Perancis, perwakilan wanita di media selama tempoh pandemik telah menarik perhatian pengatur media audiovisual negara itu, Conseil Supérieur de l'Audiovisuel (CSA).

Dalam kajiannya yang diterbitkan pada bulan Jun, CSA memerhatikan bahawa hanya 41 peratus tetamu yang dijemput untuk bercakap di TV atau radio mengenai pandemik antara bulan Mac dan Mei adalah wanita (dalam semua peranan).

Menurutnya, di antaranya, lebih daripada 55 peratus dipanggil untuk akaun orang pertama (ibu, penjaga dan lain-lain) sementara hanya 21 peratus adalah pakar kesihatan.



** Setiap Sabtu dan Ahad, AstroAwani.com membawakan artikel santai dan merangkumi pelbagai topik menarik seperti pelancongan, pemotoran, gaya hidup, hobi, kekeluargaan, kesihatan, pengetahuan am, trivia dan banyak lagi. Ikuti #SantaiHujungMinggu!