Pembentangan Belanjawan 2015 disambut baik golongan akademik kerana dilihat terus memberi fokus kepada usaha memperkasa bidang pendidikan.

Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Profesor Datuk Dr Wahid Omar berkata, ia terbukti dengan menyediakan peruntukan sebanyak RM56 bilion kepada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

"Pemberian peruntukan kepada bidang pendidikan itu meliputi kira-kira 20 peratus daripada jumlah keseluruhan belanjawan iaitu RM273 bilion.

"Pelaburan yang dibuat kerajaan itu diyakini dapat memberi kesan positif dalam usaha melahirkan modal insan dan generasi muda yang berilmu pengetahuan serta mempunyai daya kreativiti dan inovasi yang tinggi," katanya selepas menyaksikan pembentangan belanjawan di kediaman rasminya di UTM di sini pada Jumaat.

Tambahnya, langkah kerajaan yang memperluaskan Program MyBrain15 dengan membenarkan kakitangan kerajaan dan anggota badan berkanun melanjutkan pengajian ke peringkat sarjana dan kedoktoran secara separuh masa akan membantu melahirkan lebih ramai tenaga pakar dalam negara.

"Secara umumnya, kerajaan masih mengekalkan jumlah besar untuk pendidikan dan ini saya rasa sangat baik kerana kalau kita lihat bajet sebelumnya peruntukan besar juga diberikan.

"Dari RM273 bilion, RM56 bilion diperuntukkan kepada Kementerian Pendidikan Malaysia.

"Ia lebih 20 peratus dan satu pelaburan yang akan mendatangkan hasil kepada negara," ujarnya.

Dalam pada itu katanya, pengajian separuh masa kepada individu terbabit akan memberi lebih peluang kepada mereka melanjutkan pengajian ke peringkat tertinggi.

Jelas Dr Wahid, ia sekali gus membawa kesan positif kepada pihak kerajaan dan pembangunan negara secara keseluruhan.