Aplikasi perbankan tidak menggunakan penggunaan data yang banyak sekali gus memudahkan pengguna untuk mengakses sebarang aplikasi berkenaan hal kewangan yang diperlukan.

Pengarah Urusan Kumpulan Hong Leong Bank (HLB) Bhd yang juga Ketua Eksekutifnya, Domenic Fuda berkata, pengguna boleh melakukan sebarang transaksi walaupun di lokasi capaian internet yang rendah.

"Dalam norma baru, jika anda melakukan transaksi digital jelas selamat, di mana sahaja anda bekerja dari rumah, ia pasti hebat. Aplikasi perbankan tidak menggunakan banyak data. Sebenarnya kita memastikan semasa kita mengembangkan aplikasi mudah alih, kita memastikan bahawa aplikasi itu agak 'ringan'.

"Oleh itu, semasa memuat turun dan sebagainya, ia tidak akan membebankan anda atau menggunakan banyak data. Sekiranya anda mempunyai penyemak imbas, anda boleh menggunakan internet dengan mudah, sekali lagi anda tidak memerlukan kelajuan yang besar, tidak menggunakan banyak data.

"Oleh itu, bagaimana kami berusaha membantu, anda tidak perlu mempunyai pelan terpantas atau terbesar untuk dapat menggunakan alat digital. Dan jika anda datang ke cawangan, sama seperti kami mendemostrasi yang lain, kami menggunakan alat digital di mana kami menyediakan wifi dan juga sambungan internet," katanya.

Domenic berkata demikian semasa sidang media selepas pelancaran 'Hong Leong Bank Digital Day 2020' di sini, pada Isnin.

Beliau mengulas isu kesediaan bank untuk mengadaptasi kelaziman baharu kepada sistem digital selain mencari penyelesaian buat komuniti yang tidak mempunyai kemudahan peranti serta capaian internet.

Dalam pada itu, Pengarah Urusan Perkhidmatan Peribadi HLB, Charles Sik menjelaskan, pihaknya turut menggunakan aplikasi Google Meet atau ke rumah pelanggan untuk urusan berkaitan.

"Oleh itu, kami mengubah sedikit proses dan membenarkan mereka melakukan panggilan. Kami mengesahkan semula panggilan oleh orang lain di bank dan mereka boleh melakukan transaksi secara dalam talian.

"Kami juga mengadakan seminar untuk mendidik pelanggan mengenai apa yang berlaku di pasaran, selain menjawab pertanyaan isu pelaburan mereka," ujarnya.

'Hong Leong Bank Digital Day 2020' merupakan kempen sehari yang akan bermula pada 7 Julai.