Orang kedua penting dalam sejarah Disney, Bob Iger, 69, mengumumkan perletakan jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif syarikat Walt Disney (DIS), berkuat kuasa serta merta.

Iger berkata keputusan itu merupakan keputusan paling tepat baginya berikutan pengambilalihan aset hiburan Fox dan pelancaran perkhidmatan streaming Disney Plus pada November depan.

Bagaimanapun beliau kekal sebagai pengerusi menerusi kontraknya sehingga 31 Disember 2021.

Selain mengetuai lembaga itu, Iger berkata, beliau akan menghabiskan lebih banyak masa untuk usaha kreatif Disney, termasuk rangkaian sukan ESPN, studio Fox yang baharu diperoleh dan perkhidmatan streaming Hulu dan Disney Plus.

Ketua Pegawai Eksekutif Disney, Bob Iger, yang mengarahkan penyerapan syarikat Star Wars, Pixar, Marvel dan perniagaan hiburan Fox dan pelancaran pencabar Netflix, segera turun, kata syarikat itu dalam satu kejutan.

Menurutnya, beliau tidak dapat melakukannya ketika menguruskan Disney secara harian.

"Dengan pelancaran perniagaan langsung kepada pelanggan Disney dan integrasi Twenty-First Century Fox dengan baik, saya percaya ini adalah masa yang optimum untuk beralih kepada CEO baru," katanya dalam kenyataan akhbar pada Rabu.