Hanya caj perkhidmatan bagi pengeluaran wang tunai di mesin pengeluar wang (ATM) melalui sistem pembayaran elektronik (MEPS) sahaja akan dikenakan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

Ketua Pengarah Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Datuk Seri Khazali Ahmad mengingatkan caj enam peratus itu hanya dikenakan ke atas transaksi ATM yang dilakukan dan bukan berdasarkan jumlah pengeluaran wang.

Ini bermakna, hanya caj RM1 bagi setiap transaksi menggunakan khidmat MEPS yang akan meningkat enam peratus bila GST diperkenalkan 1 April nanti.

Bagaimanapun, menurut Khazali, perkhidmatan pengeluaran wang tunai melalui bank sendiri tidak dikenakan cukai itu.

"Contohnya, kalau saya menggunakan kad bank CIMB Bank saya untuk keluarkan wang dari mesin ATM CIMB Bank, tiada caj akan dikenakan. Yang kena GST hanya apabila kita menggunakan perkhidmatan MEPS.

"Jika saya gunakan kad CIMB Bank saya untuk keluarkan wang di mesin ATM Maybank, MEPS akan kenakan caj RM1. RM1 ini sahaja yang tertakluk kepada GST," kata beliau selepas menghadiri majlis menandatangani perjanjian antara Jabatan Kastam dan bank pemungut cukai GST di Putrajaya.

Ditanya mengenai caj perkhidmatan bank lain, jelasnya semua perkhidmatan bank yang dikenakan caj oleh bank tersebut adalah tertakluk kepada GST.

"Kalau ada caj-caj yang dikenakan bank, itu tertakluk kepada GST. Sebab asasnya adalah caj perkhidmatan," tambah beliau.

Di majlis itu, tujuh bank telah dilantik oleh kerajaan sebagai agen pemungut cukai untuk menyediakan kemudahan pembayaran cukai GST bagi syarikat, melalui kaunter bank, mesin pendeposit wang dan laman sesawang bank berkenaan.

Bank terbabit ialah RHB Bank, Maybank, CIMB Bank, Public Bank, Bank Islam, Alliance Bank dan Hong Leong Bank.

Sementara itu, mengulas mengenai insiden bantahan kumpulan anti-GST di pejabat Kastam baru-baru ini, Khazali berkata pihaknya akan menjawab semua soalan berhubung GST yang dikemukakan kumpulan berkenaan di laman web rasmi GST dalam tempoh terdekat.

Kira-kira 100 aktivis mengadakan protes duduk dan bantah di hadapan Pejabat Kastam Kelana Jaya pada Isnin bagi menuntut pihak kastam menjawab sebanyak 106 soalan mengenai GST.