Berita  | Bisnes

Harga minyak mentah melonjak

Harga minyak mentah melonjak
Dari segi bekalan pula, Amerika Syarikat dijangka mengumumkan sekatan terbaharu terhadap Iran terutama segmen ekonomi yang belum disekat sebelum ini. - Foto Fail
HARGA minyak mentah dunia melonjak ke paras lima bulan tertinggi pada dagangan Selasa dipacu data ekonomi China yang kukuh sekaligus memberi bayangan permintaan bermungkinan meningkat.

Selain itu kemungkinan sekatan tambahan ke atas Iran oleh Amerika Syarikat dan bekalan yang terganggu dari Venezuela dijangka mengurangkan lebihan bekalan dalam pasaran.

Harga minyak mentah pasaran Brent meningkat 15 sen kepada AS$69.16 setong, tertinggi sejak November 2018.
Data ekonomi dari Amerika Syarikat dan China turut menunjukkan pengukuhan sekaligus menyokong harga emas hitam itu.

Indeks pembuatan China kembali merekodkan pertumbuhan buat kali pertama dalam tempoh empat bulan.

Dari segi bekalan pula, Amerika Syarikat dijangka mengumumkan sekatan terbaharu terhadap Iran terutama segmen ekonomi yang belum disekat sebelum ini.

Ia dijangka mengurangkan bekalan minyak dari Iran sekaligus mengawal kembali lebihan bekalan dalam pasaran dan menyaksikan peningkatan harga minyak mentah dunia.

Venezuela pula mengantung operasi terminal eksport Jose susulan kekurangan sumber tenaga elektrik.

Venezuela merupakan ahli negara Organisasi Negara Pengeksport Petroleum (OPEC).

Tag: OPEC, harga minyak, Venezuela, Amerika Syarikat, minyak, Brent, Harga minyak mentah, Harga minyak mentah Brent, RON95, RON97, Deisel


Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.