Keuntungan bersih Sime Darby Plantation Bhd (SD Plantation) bagi suku kewangan berakhir 30 Sept 2018, merosot kepada RM115 juta daripada RM1.02 bilion setahun sebelumnya.

Dalam pemfailan dengan Bursa Malaysia, kumpulan itu mengatakan bahawa pendapatan susut kerana harga minyak sawit mentah (CPO) dan harga bijirin sawit yang lebih rendah.

Syarikat itu turut melaporkan pendapatan bagi suku ini jatuh kepada RM3.04 bilion daripada RM3.54 bilion sebelumnya, manakala pendapatan sesaham turun kepada 1.7 sen daripada 15 sen sebelumnya.

Dalam satu kenyataan yang berasingan, Pengarah Urusan Tan Sri Mohd Bakke Salleh berkata kumpulan itu berada sudah melewati sasaran separa tahun bagi tahun ini.

"Persekitaran perniagaan masih mencabar kerana harga MSM diniagakan pada paras rendah RM2,065 setiap metrik tan pada 28 Sept, 2018," menurut Mohd Bakke.

"Bagaimanapun, kami tetap teguh dalam usaha kami untuk meningkatkan kecekapan operasi," katanya.

Mohd Bakke berkata kumpulan itu telah memasukkan teknologi dan inovasi baru ke dalam operasinya sejajar dengan aspirasi Industri 4.0.

Beliau berkata ini akan mengurangkan kesan kenaikan gaji minimum baharu yang baru apabila kumpulan mengekalkan pengurusan kos yang berhemat.

"Secara asasnya, operasi dan kewangan kami terus kukuh.

"Penegasan oleh pelbagai agensi penarafan sepanjang beberapa bulan yang lalu menonjol dengan baik untuk perniagaan kami ketika kami bergerak ke hadapan pada tahun kewangan baru bermula Januari 2019," katanya.