Malindo Air akan mula terbang dari Kuala Lumpur ke Varanasi pada 18 Julai bagi memanfaatkan trafik penziarah ke kota suci Hindu di utara India itu.

Tiga penerbangan seminggu disediakan ke laluan itu dengan kapasiti 486 tempat duduk.

Dengan pelancaran khidmat terbaharu itu, Malindo Air akan mengurus 63 penerbangan mingguan yang menghubungkan 10 bandar raya India ke Malaysia.

Penerbangan terus ke bandar utama di Uttar Pradesh, negeri paling ramai penduduk di India, akan membantu menggalakkan lebih ramai penduduk dari rantau ini melawat Malaysia, kata Datuk Hidayat Abdul Hamid, Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke India.

"Kami menyediakan 224 penerbangan mingguan antara India dan Kuala Lumpur, dan pelancong India boleh melakukan perjalanan dari 14 bandar ke Malaysia. Kami mempromosi pelancongan di luar Kuala Lumpur dan memberi tumpuan kepada destinasi seperti Ipoh, Johor, Kota Kinabalu, Sarawak dan pantai-pantai indah yang belum diteroka untuk menarik satu juta pelancong India menjelang 2020," katanya.



Sulaiman Suip, Pengarah Tourism Malaysia di New Delhi, berkata ketibaan pelancong dari India dalam tiga bulan pertama tahun ini meningkat 18.6 peratus susulan hubungan udara yang mudah dan proses visa dalam talian yang mudah.

Malindo Air, yang mula terbang ke India pada Disember 2013, melihat potensi untuk menarik pelancong dalam dan luar.

Bagaimanapun, Varanasi mungkin mempunyai kelebihan tambahan dari segi permintaan kerana ia juga merupakan destinasi suci bagi penganut Hindu dari seluruh dunia," kata Ketua Pegawai Eksekutif syarikat penerbangan, Chandran Rama Muthy.

Ramai pelancong dari India menggunakan rangkaian luas Malindo untuk perjalanan ke destinasi di rantau ini.

-- BERNAMA