Harga makanan yang semakin tinggi terus menjadi faktor peningkatan bebanan kos sara hidup buat isi rumah di negara.

Laporan terbaru keadaan isi rumah Khazanah Research Insitute (KRI) menunjukkan bahawa makanan kekal sebahagian besar perbelanjaan kebanyakan isi rumah dengan kadar peningkatan harga makanan berada di tahap yang membimbangkan.

Pada 2014, lebih 94 peratus isi rumah berbelanja lebih untuk makanan dari perbelanjaan lain dan mereka yang berpendapatan rendah dari RM2,000 telah membelanjakan lebih 38 peratus dari perbelanjaan bulanan mereka untuk makanan.

Jelas, kenaikan harga makanan mempunyai kesan langsung kepada kos sara hidup.

Malah kos makanan yang semakin tinggi menyebabkan ramai rakyat Malaysia, terutamanya isi rumah berpendapatan rendah tidak mampu berbelanja untuk makanan berkhasiat yang selaras dengan Panduan Diet Malaysia.

Kaji selidik yang dibuat mengenai keselamatan makanan di kalangan isi rumah berpendapatan rendah di Kuala Lumpur menunjukkan bahawa lebih 65 peratus isi rumah mempunyai isu dalam mengekalkan keselamatan makanan.

Ia selaras dengan laporan yang dikeluarkan Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO) mengenai isu ketidakselarasan dan ketidakadilan dalam pengambilan makanan berkhasiat dikalangan isi rumah mengikut keadaan sosio-ekonomi masing-masing.

Selain itu, harga makanan yang dikatakan semakin naik juga terbukti melalui perkiraan Consumer Price Index atau Indeks Harga Pengguna (IHP), dimana makanan dan minuman merupakan salah satu komposisi indeks tersebut.

Ternyata, harga makanan semakin naik melebihi paras normal indeks harga pengguna.

Kajian yang dibuat menunjukkan bahawa inflasi harga makanan dalam negara dipengaruhi harga makanan di rumah yang dikira melalui Indeks Makakan di Rumah.

Ikan dan makanan laut menyumbang 23.8 peratus dari keseluruhan indeks, diikuti bijiran pada kadar 23.2 peratus, daging, 15.5 peratus, sayur-sayuran, 11.3 peratus, produk tenusu dan telur, 9.4 peratus.

Setiap jenis produk makanan ini telah menunjukkan kenaikan harga yang ketara dari tahun 2010 hingga 2015.

Harga makanan laut dan ikan naik sehingga 30.9 peratus, produk tenusu dan telur sebanyak 23 peratus dan daging naik sehingga 18.7 peratus.

Memandangkan produk ini menyumbang 48 peratus total dalam Indeks Makanan di Rumah, kesimpulan yang boleh dibuat ternyata memberi kesan dalam indeks keseluruhan.

Selain produk tersebut, produk gula dan manisan juga semakin naik tinggi dari tahun ke tahun.

Menurut laporan tersebut, sebuah isi rumah dengan lima ahli keluarga akan membelanjakan minimum diantara RM25.21 dan RM38.45 setiap hari untuk diet yang berkhasiat.

Perkiraan ini hanya tertakluk untuk makanan yang dimasak di rumah sahaja dan tidak mengira kos memasak di rumah seperti kos pengangkutan untuk membeli barang masakan, caj eletrik, gas memasak, kos membina dan barangan dapur seperti peti sejuk dan periuk nasi.

Manakala perbelanjaan isi rumah median adalah antara RM2,946 sebulan.

Kota Kinabalu dan Kuching merekodkan kadar perbelanjaan individu paling tinggi untuk makanan berbanding negeri-negeri lain pada kadar RM6.61 dan dan RM7.69.

Kota Bharu mempunyai kadar perbelanjaan individu untuk makanan terendah pada kadar RM5.04 diikuti Alor Setar pada kadar RM5.23.

Secara purata, isi rumah di kawasan bandar berbelanja hanya 16.4 peratus dari perbelanjaan bulanan mereka untuk makanan yang dimakan di rumah manakala isi rumah di kawasan luar bandar berbelanja sekitar 24.8 peratus dengan kadar median seluruh negara pada tahap 17.1 peratus.

Isi rumah dengan pendapatan dari RM4,000 sehingga RM4,999 hanya berbelanja RM632 untuk makanan setiap bulan.

Sejak 10 tahun kebelakangan ini, bil import negara telah meningkat dengan tinggi, dengan kadar keseluruhan import makanan dan binatang hidup meningkat dari RM1.7 billion pada tahun 2005 ke RM45.4 billion pada tahin 2015.

Ini menunjukkan peningkatan setiap tahun sebanyak 9.8 peratus.

Malaysia mengimport input pengeluaran makanan seperti makanan binatang ternakan, mesin dan benih.

Manakala, bijiran merupakan bahan makanan paling tinggi diimport pada kadar 17.2 peratus atau RM7.8 billion. Selain itu, produk makanan lain yang juga diimport dengan banyak adalah sayur-sayuran dan buah-buahan.

Sejak 2005, import daging menunjukkan peningkatan paling tinggi pada kadar 228.2 peratus atau dari RM1.1 billion pada tahun 2005 ke RM3.4 billion pada tahun 2015.

Data menunjukkan Malaysia tidak mampu mengeluarkan makanan yang cukup kecuali untuk produk daging dan ikan.

Malah, pengeluaran makanan juga semakin menurun untuk beberapa produk termasuk buah-buahan dan sayur-sayuran.

Dalam 10 tahun yang lalu juga import produk tenusu Malaysia meningkat dua kali ganda dari RM1.3billion pada tahun 2005 ke RM2.6billion pada tahun 2014.

Kebanyakkan produk yang diimport dari beberapa negara spesifik. Sebagai contoh, 70 peratus dari daging lembu dalam negara diiimport dan daging ini diimport dari dua negara sahaja iaitu Australia dan India. 54 peratus dari produk tenusu dalam pasaran di Malaysia diimport dari New Zealand dan diikuti Amerika Syarikat.