Ringgit kembali mengukuh pada 0.2 peratus kepada RM3.77 selepas berada di paras terendah dalam 10 tahun.

Gabenor Bank Negara Malaysia, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz berkata kelemahan itu tidak akan berlanjutan dan kadar pertukaran mata wang itu hanya melambangkan sentimen pasaran, dan bukan asas ekonomi negara.

Zeti berkata Malaysia sudah pun keluar dari langkah kecemasan dan saham Asia menyaksikan pertumbuhan selepas menurun empat hari berturut-turut disebabkan kebimbangan isu kewangan Greece yang mungkin akan keluar dari zon Euro.

Pakar strategi pertukaran mata wang asing dari Bank of Singapore Ltd, Sim Moh Siong berkata ringgit telah menerima manfaat daripada sekatan kewangan dari pembangunan di greece.

Sementara itu, prospek penurunan penarafan ke atas Malaysia oleh Fitch Ratings bergantung kepada prestasi ringgit yang telah mengalami penurunan 2.9 peratus bulan ini.

Pada Mac lalu, Fitch telah mengumumkan kemungkinan penurunan penarafan akan berlaku dan akan membuat penilaian sebelum Jun.

Pengeksportan negara jatuh 9.1 peratus pada Mei berbanding tahun sebelumnya dan diikuti kejatuhan 8.8 peratus pada April.

Bon kerajaan turut mengalami penurunan. Hasil bagi tiga tahun meningkat 2 mata asas kepada 3.23 peratus sementara hasil 10 tahun meningkat 1 mata asas kepada 4.09 peratus berdasarkan data yang dikumpul oleh Bloomberg.