KETIKA ini pelbagai inisiatif telah diambil oleh kebanyakan syarikat besar dalam mengatasi penularan wabak COVID-19.

Ia berikutan wabak ini menjadi kegusaran oleh banyak pihak dan industri yang turut sama terjejas terutama dalam urusan perkhidmatan pelanggan.

Sebelum ini, syarikat penerbangan yang melibatkan industri pelancongan antara sektor yang paling terjejas kerana terpaksa menyekat kemasukan pelancong dari beberapa buah negara.

Manakala, institusi perbankan juga terpaksa menawarkan penangguhan sementara untuk komitmen pembiayaan kepada pelanggan.

Namun, bagaimana pula syarikat pengeluar makanan segera terbesar dunia seperti McDonald’s dan Starbucks beroperasi di negara-negara yang terjejas akibat wabak baharu ini?

Di China, syarikat besar itu masih lagi beroperasi seperti biasa.

Namun, mereka mengambil langkah berwaspada dengan mewujudkan servis ‘ambil dan hantar’ menggunakan sistem ‘tanpa kontak’ atau ‘contactless’.

Kaedah itu, menurut syarikat tersebut, bertujuan untuk memastikan keselamatan pekerja dan pelanggan terjamin.

Pelanggan yang ingin memesan menu boleh sama ada melalui telefon pintar atau menerusi mesin komputer khas yang diletakkan dalam premis, jelas McDonald’s menerusi laman web rasminya.

Pekerja restoran pula akan membungkus makanan yang dipesan menggunakan beg dan meletakkannya di ruang khas sebelum diambil oleh pelanggan tanpa ada sebarang kontak dengan manusia.

Lebih daripada itu, bagi pesanan hantaran pula, penghantar makanan turut meningkatkan tahap kebersihan dengan meletakkan makanan hanya setakat di pintu masuk bangunan, membasmi kuman pada beg penghantaran dan kerap kali membasuh tangan.

Bukan itu sahaja, penghantar makanan juga dilengkapi dengan penyukat suhu badan untuk membuktikan bahawa mereka tidak demam.

“Sementara kita menambahbaik pada proses, langkah penjagaan ini akan dilaksanakan pada semua jenis perkhidmatan kami,” kata McDonald’s dalam satu kenyataan, lapor Reuters.

Untuk rekod, sebanyak 83 peratus premis online menerusi platform Meituan-Dianping terpaksa ditutup, menurut sebuah syarikat big data di Beijing, BigOne Lab.

Awal bulan lalu, Suruhanjaya Kesihatan Nasional China mencadangkan had kontak dalam perkhidmatan penghantaran ini.

Bagi premis kopi pula, Starbucks memberi cadangan kepada pelanggan untuk membuat pesanan melalui aplikasi telefon bimbit dan pelanggan perlu menunggu di luar premis sehingga notis ‘ambil’ dimaklumkan sebelum mereka boleh mengambil pesanan minuman di atas meja yang diletakkan di pintu masuk premis.

Meskipun mendepani cabaran untuk meraih keuntungan, langkah-langkah penjagaan ini menggambarkan bagaimana syarikat multinasional (MNC) begitu cepat menyesuaikan keadaan dengan krisis wabak baharu ini.