Edisi pertama buku tentang spesies burung di Amerika karya John James Audubon, The Birds of America, iaitu salah sebuah buku yang paling berharga dalam sejarah alam semula jadi, telah berjaya dilelong pada harga AS$9.65 juta (RM38.4 juta) dalam sebuah acara lelongan di New York pada Khamis.

Acara tersebut dikelolakan oleh firma terkemuka, Christie’s, lapor Reuters.

Buku dari kurun ke-19 itu mengandungi ilustrasi menarik, dengan menghimpunkan lebih daripada 400 lukisan tangan yang memaparkan ilustrasi 1,037 ekor burung.

Ia adalah salah satu daripada 13 set lengkap yang masih tinggal dan dimiliki dalam simpanan persendirian.

Christie's menyifatkan set tersebut sebagai ‘salinan terbaik yang ada dalam simpanan persendirian, dan juga merupakan buku berwarna paling halus pernah dihasilkan’.

Salah satu muka surat buku 'Birds of America' yang ditunjukkan kepada media sempena acara lelongan. - Reuters

Harga jutaan dolar itu dikatakan dibayar oleh seseorang yang tidak mahu dikenali. Ia adalah harga kedua tertinggi pernah dilelong bagi buku berkenaan. Satu lagi salinan buku itu pernah dijual pada harga AS$10.27 juta (RM40.9 juta) pada 2010.

Buku The Birds of America kali pertama diterbitkan dalam bentuk siri antara tahun 1827 dan 1838, dan sekali gus mendokumentasikan misi Audubon yang meluangkan masa bertahun-tahun mengkaji spesies burung di Amerika Utara.

Audubon yang meninggal dunia pada 27Januari 1851 ialah seorang pakar kaji burung dan juga pelukis Amerika yang menghabiskan hayatnya dengan membuat penyelidikan mengenai pelbagai spesies burung.