China telah menyuarakan hasrat kepada Vanuatu untuk mewujudkan ketenteraan tetap di pulau kecil Pasifik, menurut laporan Fairfax Media, hari ini.

Sumber itu memaklumkan tiada cadangan rasmi telah dibuat tentang perkara itu, namun perbincangan awal telah diadakan mengenai pangkalan tentera di Vanuatu.

"Prospek untuk menempatkan pangkalan tentera China berhampiran Australia telah dibincangkan pada peringkat tertinggi di Canberra dan Washington," menurut laporan tersebut.

Sementara itu, Menteri Luar, Julie Bishop berkata, pegawai Vanuatu mengesahkan belum menerima cadangan rasmi dari Beijing.

"China kini terlibat dalam kegiatan pelaburan infrastruktur di seluruh seluruh dunia. Saya tetap yakin Australia adalah pilihan strategik Vanuatu," ujarnya.

Terdahulu, Fairfax Media melaporkan perbincangan awal melibatkan perjanjian akses awal yang mana kapal tentera laut China akan berlabuh untuk diservis dan mengisi semula minyak sebelum belayar ke pangkalan tentera itu.

Difahamkan, rancangan seumpama itu akan menandakan pengembangan aspirasi tentera China dalam meluaskan aktiviti mereka di Asia terutamanya di Laut China Selatan di mana ia telah membina pulau buatan dilengkapi landasan pesawat di kawasan yang menjadi pertikaian multilateral sebelum ini. - Reuters