Seorang jurucakap kementerian luar negeri China pada Khamis mendakwa tentera Amerika Syarikat (AS) mungkin telah membawa virus pembunuh koronavirus ke bandar Wuhan sehingga mencetuskan wabak.

Ia bagi membalas dakwaan pegawai-pegawai AS yang menuduh negaranya lambat bertindak balas dan tidak telus terhadap penularan virus itu yang pertama kali dikesan di Wuhan akhir tahun lalu.

Pada Rabu, Penasihat Keselamatan Negara AS Robert O'Brien mendakwa ketidaksediaan China telah merugikan tempoh dua bulan untuk membendung virus berkenaan daripada merebak.

Dalam satu kenyataan menerusi muat naik di laman Twitter yang ditulis dalam Bahasa Inggeris, jurucakap Kementerian Luar China, Zhao Lijian mendakwa AS tidak telus dalam laporannya berhubung jangkitan itu.


"Mana pesakit pertama yang mula dijangkiti di AS? Berapa ramai orang yang dijangkiti? Apakah nama-nama hospital?

"Mungkin tentera AS yang membawa wabak itu ke Wuhan. Mohon telus! Pastikan data anda diumumkan!

"AS, kamu perlu beri kami penjelasan!” tulis Zhao.

Bagaimanapun, Zhao tidak menunjukkan sebarang bukti di sebalik pendakwaan berkenaan isu tentera AS membawa virus tersebut ke China sehingga mencetuskan wabak terbabit.

Pada pagi Khamis, satu lagi jurucakap China yang senada dengan Zhao iaitu Geng Shuang, mengkritik pegawai AS “tidak bermoral dan tidak bertanggungjawab” kerana menyalahkan China kerana lambat bertindak terhadap penularan virus sehingga menyebabkan ia menjadi pandemik.

“Kami berharap agar pegawai-pegawai AS lebih menumpukan perhatian dan memberi respon terhadap virus serta memberi kerjasama bagi menangani wabak ini, bukannya sewenang-wenangnya menyalahkan China.